به دلیل اینکه دوربین مدار بسته از نوع دام گران قیمت تر هستند ، تعدادی از امکانات فیزیکی / مزایا که در دوربین های باکس نادر می باشند را ارائه می دهند .

زیبایی / پنهان بودن: دوربین های دام می توانند بر روی سقف و یا دیوار به صورت تراز نصب شوند که باعث می شود نسبتا" نا محسوس و خارج از دید باشد . توجه شود که سایز دام ها به صورت قابل توجهی از مینی دام ها تا دام های بسیار بزرگ متغیر می باشد که مینی دام ها بهترین عملکرد را از لحاظ زیبایی و پنهان بودن ارائه می دهند .

مقاومت در برابر خرابکاری: بیش از 60% از دوربین های دام ( در مقایسه با کمتر از 10 % از دوربین های باکس ) دارای قابلیت مقاومت در برابر خرابکاری می باشند . اگر شما نگران هستید که افراد به دوربین هایتان آسیب برسانند ویژگی مقاومت در برابر خرابکار ارزشمند می باشد . توجه شود که میزان و یا سطح مقاومت در برابر خرابکاری یک دوربین خاص ممکن است به طور چشمگیری متفاوت باشد . در حالی که معیار های رسمی اندازه گیری خرابکاری موجود است ، تولید کنندگان به ندرت نتایج بدست آمده از دوربین هایشان را فاش می کنند .

فضای باز : اگر به دنبال دوربینی هستید که بدون نیاز به محفظه جداگانه در فضای باز نصب گردد ، دوربین های دام ارجحیت دارند .بیش از نیمی از دام ها برای استفاده در فضای باز تولید می شوند در حالی که تنها تعداد کمی از دوربین های باکس این گونه هستند .

تکنولوژی مادون قرمز : اگر به دنبال بهبود عملکرد در شرایط کم نور و یا شب می باشید ، برخی دوربین های دام تکنولوزی مادون قرمز را ارائه می دهند . زمانی که نور مصنوعی وجود ندارد ، این یک راه حل کم هزینه برای بهبود کیفیت تصویر می باشد . از سویی دیگر فاصله ی دست یافتنی کوتاه می شود ( کمتر از 20 متر / 60 فیت) و حضور LED های مادون قرمز در فاصله ی خیلی کم نسبت به تصویر ساز باعث بروز مشکلاتی در تصاویر می شود . بیایید بگوییم شما دوربینی با مقاومت در برابر خرابکار ، قابلیت نصب در فضای باز و تکنولوژی مادون قرمز می خواهید ، اما دوربین باکس را به دلیل راحتی در هدف گیری و داشتن لنز های قابل تعویض ترجیح می دهید .

 

ساس تحلیل ویدئویی به مقایسه نقاط استوار است . به بیان ساه تر فرض کنید 30 نقطه بخش مشخصی از تصویر در ابتدا روشن بوده و سپس تاریک شده است . این یعنی حرکتی در تصویر رخ داده است . در اصل این همان شیوه ای است که یک آشکار ساز ساده برای تشخیص حرکت در صحنه از آن بهره می برد. اگر یک دسته ای از نقاط متغیر را به صورت گروهی واحد تحت نظر یگیرید آنگاه به یک آشکار ساز سوژه دست یافته ایم که البته مزیت بیشتری هم دارد چرا که ما بیشتر دوست داریم به جای حرکت ( و تشخیص آن ) با خود سوژه ها ( و تشخیص آن ) کار کنیم .برای ارزیابی و تشخیص سوژه می توان از اندازه و نسبت آنها استفاده کرد . برای مثال یک شیء 500x50 نقطه ای در تصویر به احتمال زیاد می تواند نشان دهنده ی خودرو و شی ء 30x 70 نقطه ای متعلق به یک فرد باشد . دسته بندی سوژه هاعموما" به همین ترتیب صورت می گیرد . پس از آن نیز می توانید تعداد سوژه ها را محاسب کرده، سرعت آنها را بسنجید و مسیر حرکتشان را تعیین کنید .

با دارا بودن این ویژگی ها آشکار ساز می تواند با دقت بالایی تشخیص دهد آیا شرایط عادی است یا خیر . برای مثال در محیط بانک مشتریان معمولا" به آهستگی حرکت می کنند . پس اگر شرایطی وجود داشته باشد که در آن شخصی در حال دویدن در محیط بانک باشد . مساما" موردی مشکوک خواهد بود . در نتیجه ما تنظیمات آشکار ساز را بر روی بیشینه سرعت حرکت ( عادی ) افراد تنظیم می کنیم و در شرایطی که شخصی شروع به دویدن کند نگهبان به صورت خودکار پیام آلارمی شامل محل رویداد ( قسمتی که دوربین حرکت مشکوک را مشاهده کرده است ) را دریافت خواهد کرد .

چه آشکار ساز هایی در آن مورد استفاده قرار می گیرند ؟

در ادامه فهرستی از پر کاربردترین انواع آشکار سازها ارائه شده است .

آشکار ساز حرکت : ابزار پایه ای است که در هر سیستم دیده بانی ویدئویی حضور دارد . هدف اصلی از بکارگیری این آشکار ساز صرفه جویی در فضای ذخیره سازی ویدئویی است . چون تا زمانی که تحرکی در صحنه رخ ندهد . سیستم نیز تصویری ضبط نخواهد کرد . حال اگر در صحنه مورد نظر حرکتی دائمی وجود داشته باشد . مثلا" پنجره ای وجود دارد و از پشت آن درختی که با وزش باد دائما" تکان می خورد در تصویر موجود است . می توان با تعریف آن بخش از تعریف یک فضای مرده برای آن ناحیه از تصویر و پوشاندن آن ( به صورت نرم افزاری) از حساسیت آشکار ساز به آن قسمت جلوگیری کرد .

محاسبه و دسته بندی سوژه ها: به شناسایی سوژه های موجود در قاب تصویر پرداخته و با محاسبه تعدادشان آن ها را بر اساس اندازه و نسبتشان دسته بندی می کند .

تعیین چهت و سرعت حرکت سوژه ها ی متحرک: سوژه ی متحرک را انتخاب نموده و آن را دنبال می کند و مسیر حرکت و سرعت آن را به خاطر می سپارد .

آشکار سازی رفتار های غیر عادی : برای مدتی جهت حرکت و سرعت سوژه ای که در قاب تصویر حاضر است را ذخیره کرده و برای خود تصویری ( الگویی) از حرکت عادی اشیا بوجود می آورد . اگر بعد از آن حرکت سوژه ای با الگوی ذخیره شده هماهنگ نباشد ، آشکار ساز نگهبان را خبر خواهد کرد . برای مثال در یک مرکز خرید ، معمولا" افراد با آسودگی در حال قدم زدن هستند و یا بر روی نیمکت ها مشغول استراحتند . حال اگر آشکار ساز در گوشه ای از سالن مر کز خرید که معمولا" کسی آن جا تردد نمی کند مردی که برای مدتی طولانی در آن جا ایستاده است را شناسایی کند ، پیغامی برای اپراتور ارسال خواهد کرد .

آشکار ساز اشیاء رها شده :

هنگامی فعال می شود که سوژه ای از قاب تصویر حذف و یا به آن اضافه شود . برای مثال دوربینی که در ایستگاه راه آهن تعبیه شده است را در نظر بگیرید اگر مسافری کیف خود را کنار نیمکتی که قبلا" روی آن نشسته بوده است جا بگذارد ، آشکار ساز محل آن را با یک مربع که دور آن کشیده مشخص نموده و هشدار لازم را برای اپراتور ارسال می کند . هرچند در اینجا مشکلی وجود دارد و آن این است که در عمل ممکن است این آشکار ساز شخصی که روی نیمکت نشسته است را با شیء جا گذاشته شده اشتباه بگیرد .

آشکار ساز پوشش :

مورد استفاده قرار می گیرد تا در صورتی که لنز دوربین با رنگ پوشانده شود یا جهت دید آن به سمت دیگری تغییر داده شود آلارم را فعال نماید . آشکار ساز ساختار قاب تصویر را ذخیره کرده و در صورت بروز هر گونه تغییر آن را گزارش می کند .

آشکار ساز پلاک خودرو :

به شما امکان می دهد تا پلاک خودروهای عبوری را لیست کرده و آنها را در یک پایگاه داده مرتب کند . از آن پس هر زمانی که نیاز باشد با تعیین پلاک خودرو مورد نظرتان سیستم تصاویر ضبط شده مربوط به آن را از آرشیو بیرون آورده و در اختیارتان می گذارد یا حتی می توانید پلاک خودرویی که مد نظرتان است را برای سیستم مشخص کنید تا به محض ورود خودرو مذکور به ناحیه دید دوربین سیستم فورا" شما را از رویت آن مطلع کند .

آشکار ساز چهره :

به شما اجازه می دهد تا به صورت خودکار چهره افراد را از یکدیگر متمایز نموده و با الگوی مشخصی که در اختیار است مطابقت دهید . برای مثال فرض کنید عکس صورت فردی که به دنبال وی هستید را روی سیستم بارگذاری کرده اید . از این لحظه به بعد سیستم صورت تمام افرادی که در قالب تصویر حاضر شوند را با عکس شخصی که بارگذاری شده است مقایسه می کند و هم زمان که نتیجه ی تطبیق دهی مثبت باشد شما را آگاه خواهد کرد . علیرغم این واقعیت که الگوریتم های شناسایی چهره سالهاست توسط شرکت های مختلف توسعه یافته اند اما هنوز نتوانسته اند به پایداری عملیاتی مطلوب برسند .

تعقیب خودکار سوژه با استفاده از دوربین PTZ:

هر گاه آشکار ساز سوژه ای متحرک را در میدان دید دوربین PTZ خود تشخیص دهد هم زمان دوربین را به گونه ای می چرخاند تا سوژه ی متحرک همواره در قالب تصویر باقی بماند توجه به این مسئله لازم است که در حالی که کاربردهای مورد نیاز خود از تحلیل ویدئویی را انتخاب می کنید ، باید به کیفیت آشکار ساز نیز توجه نمایید. واقعیت این است که بیشتر آشکار سازهای موجود در بازار فقط در غرفه نمایشگاه کارکردی قابل اطمینان از خود نشان می دهند .

چگونه با تحلیل ویدئویی یک سیستم دیده بانی بسازیم ؟

لازم است در مرحله ی طراحی سیستم تصمیم بگیریم که امر آشکار سازی در کجا باید اتفاق بیفتد . الگوریتمی که جریان ویدئویی را تحلیل می کند می تواند روی خود دوربین آِ پی پیاده سازی شود . بر روی سرور ضبط ویدئو قرار بگیرد یا اینگه از طریق سرور تحلیل جداگانه ای اجرا شود بیایید هر یک از این حالات را بررسی نماییم .

آشکار ساز توسط سرور ضبط ویدئو:

درابتدا کار تشخیص حرکت توسط ضبط کننده های ویدئویی انجام می شد . اما با ظهور دوربین های مگاپیکسلی آی پی این قابلیت در بیشتر موارد به خود دوربین آی پی یا یک کامپیوتر جداگانه نتقل شد و سرورها تنها ماموریت ضبط ویدئو را عهده دار شدند . علت اصلی این کار نیز بار پردازشی بزرگی بود که به پردازنده سرور تحمیل می شد . و این بار نه تنها ناشی از امر آشکار سازی بلکه علاوه بر آن از بابت پیش-رمز گشایی جریان ویدئویی دریافت شده از دوربین است . بنابراین حتی با انجام آشکار سازی ساده تشخیص حرکت ، بار بزرگ پردازشی برای پردازنده بوجود می آید .

آشکار سازی توسط دوربین آی پی :

ما به این واقعیت که همه دوربین های آی پی استاندارد دارای آشکار ساز حرکت هستند ادت کرده ایم . سال به سال نیز دوربین ها با پردازنده های قویتر تجهیز می شوند که به ما اجازه می دهند الگوریتم های پیچیده تر و سنگین تری را توسط آن ها بکار بریم . امروزه برخی دوربین های آی پی قادرند سوژه ها را دسته بندی کرده و تعداد و جهت حرکتشان را تعیین کنند و سوژه های رها شده را تشخیص دهند و تمام این قابلیت ها را به طور مستقل و در محل دوربین ارائه کنند .

ساختن سیستم دیده بانی که قابلیت های تحلیل در آن به دوربین آی پی منتقل شده است کاری با بازدهی بالا است . به این دلیل که ال سرورهای ضبط ویدئو بارگذاری نمی شوند و دوم کار آشکار سازی بر روی تصاویر فشرده نشده ای که دارای کیفیت بالایی هستند صورت می گیرد . بخش سخت اینگونه پیاده سازی اینجاست که گاهی لازم است نرم افزارهای دیده بانی ویدئویی را بهبود بخشید تا بتوانند اطلاعات سوژه های شناسایی شده را از دوربین دریافت کنند .

آشکار سازی توسط سرور تحلیل ویدئویی جداگانه :

آشکار سازهایی وجود دارند که نمی توان آنها را به دوربین آی پی منتقل کرد . برای مثال قابلیت هایی چون تشخیص چهره و پلاک خودرو از چنان الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند که برای حصول نتیجه به توان پردازشی بالایی نیاز دارند . بنابراین معمولا" از سرورهای جداگانه ای برای انجام این امور استفاده می شود .

باید در خاطر داشت که در این موارد لازم است یک جریان ویدئویی به سرور ضبط و جریان ویدئویی جداگانه ای نیز به سرور تحلیل ویدئویی ارسال شود .ساده ترین راه برای پیاده سازی چنین قابلیتی استفاده از دوربین دو خروجی است . در انتها ذکر این مطلب به عنوان یک قانون لازم است که رسیدن به ثبات در امر شناسایی وابسته به سطح الگوریتم مورد استفاده نیست ، بلکه نیازمند تصویری با کیفیت بالا است . بیشتر آشکار سازها حساسیت بالایی به میزان نویز تصویر کنتراست ، اندازه ی سوژه ی مور نظر و غیره دارند . حتی اندکی انحراف از شرایط توصیه شده تولید کننده به طور چشمگیری ثبات شناسایی را کاهش می دهد . بنابر این درزمان ساخت یک سیستم دیدبانی با استفاده از تحلیل ویدئویی باید توجه ویژه ای به مسئله ی انتخاب دوربین مدار بسته کیفیت بالا و بکارگیری درست آن داشته باشید .


سنسورهای CCD و CMOS

سنسور تصویر در یک دوربین مداربسته وظیفه ی تبدیل نور به سیگنال الکتریکی را بر عهده دارد . سنسورها به دو گروه CCDI و CMOS تقسیم می شوند .
سنسور های CCD حاصل تکنولوژی هستند که انحصارا جهت صنعت اپتیک بوجود آمده و رشد کرده اند در حالی که CMOS تکنولوزی استاندارد برای تولید انواع تراشه ها است .
CCD ها برای مدت 20 سال مورد استفاده بوده اند و کیفیت برتری نسبت به سنسورهای CMOS بویژه از نظر حساسیت به نور دارند ، این ویژگی موجب ایجاد تصاویری واضح تر در نور کم می شود . در عین حال CCD ها به دلیل روش ساخت از قیمت بالاتری برخوردار هستند . درصورت وجود جسمی بسیار نورانی در تصویر این سنسورها دچار مشکل شده و نوارهایی نورانی بالا و پایین جسم نورانی بوجود می آید که به این پدیده SMEAR گفته می شود . پیشرفت های سالهای اخیر در تکنولوزی CMOS ، سنسورهای CMOS را از نظر کیفیت تصویر به CCD ها بسیار نزدیک کرده است ، اما همچنان بهترین گزینه برای بدست آوردن نهایت کیفیت یک سنسور CCD است . سنسورهای CMOS باعث کاهش قابل توجهی قیمت دوربین مداربسته و همچنین سایز آنها می شوند . تصویر این سنسورها در نور کم بسیار تیره یا پر نویز خواهد بود .

 

 

اسکن پروگرسیو در مقابل اسکن اینترلیس

برای ایجاد یک تصویر ویدئو دو روش مختلف در دسترس است ، روش اسکن تصاعدی (PROGRESSIVE SCAN) و روش اسکن یک در میان (INTERLACED) بسته به اینکه چگونه تصویری و در چه وضعیتی مورد نیاز است یکی از این دو روش انتخاب می شود .
تصاویر اینترلیس برای مشاهده روی تلویزیون های CRT مناسب هستند ، صفحه نمایش این تلویزیون ها از 576 خط افقی تشکیل می شوند . روش اینترلیس این خطوط را به دو دسته زوج فرد تقسیم می کند و هر دسته را به ترتیب با سرعت 30 فریم بر ثانیه نمایش می دهد .

تاخیر جزئی که بین نمایش خطوط مجاور وجود دارد باعث ایجاد اعوجاج که اصطلاحا JAGGEDNESS خوانده می شود ، می گردد که در تصاویری که اجسامی با سرعت بالا را نشان می دهند این مشکل بسیار واضح است . از روش اینترلیس برای مدت زیادی استفاده شده است و امروز نیز این استاندارد همچنان بیشترین کاربرد را دارد ، اما با وجود آمدن LCD ها و سایر انواع مدرن نمایشگرها نوع جدیدی از ویدئو بوجود آمده که از اسکن PROGRESSIVE یا اسکن تصاعدی سود می برد.

در این روش همزمان تمام تصاویر به طور خط به خط هر 1/16 ثانیه اسکن می شود . چنین تصویری برای نمایش روی مانیتور کامپیوتر بسیار مناسب است و جزئیات بیشتر از اجسام متحرک نسبت به روش قبل به دست می دهد . به همین دلیل روش اسکن تصاعدی بهترین روش برای سیستم های حفاظت تصویری است .

 

 

 

روش های فشرده سازی تصاویر :

بدون فشرده سازی اطلاعات ، شبکه های کامپیوتری مانند LAN همواره دچار مشکل ترافیک سنگین و اختلال در کارکرد صحیح خواهند بود . روش های گوناگونی برای فشرده سازی تصاویر وجود دارند . تعدادی از آنها بدون کاهش کیفیت تصویر حجم اطلاعات را کم می کنند.مانند GIF و بعضی از روش های فشرده سازی باعث افت کیفیت تصویر می شوند . در روش های بدون افت فشرده سازی بسیار محدود است بنابراین چنین روش هایی برای استفاده در ویدئو تحت شبکه مناسب نیستند.
متدهای فشرده سازی تصاویر به دو گروه عمده تقسیم می شوند ، فشرده سازی تصاویر ثابت و فشرده سازی تصاویر متحرک یا ویدئو .
در روش ثابت هر تصویر به طور مستقل فشرده سازی می شود . معروف ترین این روش ها JPEG است که در اواسط دهه هشتاد میلادی توسط JPEG2 ارائه شد . نسبت فشرده سازی jpeg قابل تغییر است و ارتباط مستقیم با کیفیت تصویر دارد . علاوه بر نسبت فشرده سازی ، پیچیدگی تصاویر تاثیر مستقیمی روی میزان کاهش حجم اطلاعات دارد . یکی دیگر از روش های فشرده سازی ساکن JPEG2000 است که دارای نسبت فشرده سازی بیشتری است .

 

 

روش های فشرده سازی ویدئو :

MOTHION JPEG: این روش بیشترین کاربرد را در فشرده سازی تصاویر ویدئویی تحت شبکه دارد . دوربین تصاویر را به صورت عکس های مجزا گرفته ، با فرمت JPEG فشرده سازی کرده و به طور پیوسته مثلا با سرعت 30 فریم بر ثانیه روی شبکه انتقال می دهد . در سرعت های بالاتر از 16 فریم بر ثانیه بیننده تصاویر را کاملا به صورت ویدئو می بیند در این حالت به این روش MOTION JPEG گفته می شود . استاندارد های بیشماری برای فشرده سازی ویدئو وجود دارد مانند H.63,MPEG,AVC,...
روش دیگری که برای فشرده سازی در دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می شود MPEG-4 است . در این متد یک تصویر مبنا در هر فاصله زمانی خاص انتخاب شده و برای سایر زمان ها فقط اختلاف تصاویر با آن تصویر مبنا ارسال می شود. یعنی قسمت هایی از تصویر که با تصویر مبنا اختلاف دارند ذخیره می شوند.فاصله ی زمانی بین ذخیره دو تصویر مبنا قابل برنامه ریزی است . هرچه تغییر در تصاویر کمتر باشد نسبت فشرده سازی افزایش می یابد.فرمت jpeg به دلیل سادگی تاخیر کمتری بین وقوع اتفاقی در تصویر و مشاهده ی آن اتفاق روی صفحه ی مانیتور ایجاد می کند همچنین به دلیل استقلال تصاویر از هم تشخیص اتوماتیک حرکت ویا تعقیب اجسام متحرک به سادگی و با دقت بیشتری انجام می گیرد.در مقابل پهنای باندی که ویدئوی با فرمت MPEG-4 از شبکه اشغال می کند به مراتب کمتر است.به همین دلیل هرگاه نیاز به تصاویر ویدئویی با سرعت بالا مثلا 30 فریم بر ثانیه وجود داشته است و یا پهنای باند آزاد شبکه محدود باشد این استاندارد بهترین گزینه خواهد بود .

وقتی صحبت از نصب دوربین مدار بسته در اماکن عمومی ، خصوصی ، بیمارستان ها و شرکت ها به میان می آید ناخودآگاه این تصور به سراغ کارمندان می آید که حتما کار اشتباهی از انها سر زده و یا قرار است در معرض کنترل شدید کارفرما قرار بگیرند ، در صورتی که اصلا این طور نیست و ما باید بدانیم که نصب دوربین مدار بسته در مراکز عمومی تنها جهت جلوگیری از خطرات احتمالی و سرقت ها به کار می آید و اکثر کارفرما قصد کنترل شدید کارمندان را ندارند . نصب دوربین مدار بسته برای خود کارمندان نیز بسیار اهمیت دارد و می توانند از این طریق به نحوی از جان و مال خود محافظت نمایند . اما نکته ی مهم این است که دوربین مدار بسته را چگونه و به چه صورتی باید خریداری نماییم . تا بعدها بتوان با خیال راحت از آن استفاده نمود . شما باید بیش از هز چیز کیفیت تصویر و یا رزولوشن تصویر دوربین را مد نظر قرار دهید که این موضوع در اولویت خرید دوربین مدار بسته قرار دارد و موضوع بعدی دستگاه ضبط و ذخیره سازی تصاویر و یا همان DVR است که باید با توجه به نیاز و تعداد دوربین ها در نظر گرفته شود نکته ی سوم نیز هارد مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر است که باید دارای مقدار فضای ذخیره سازی بالا و از کیفیت بالا برخوردار باشد با رعایت این سه نکته در زمینه انتخاب دوربین مدار بسته می توانید خرید دقیق و مطمئن انجام دهید و بحث دوربین مدار بسته را نیز به کارشناسان و نصابان حرفه ای در این زمینه بپردازید .

نصب دوربین مدار بسته و نیز عملکرد ها و شیوه ی های نصب یکی دیگر از پارامتر های مهم در این زمینه خرید و انتخاب مناسب دوربین مدار بسته می باشد .

یکی دیگر از موضوعاتی که برای نصب دوربین مدار بسته علاوه بر فضای محیط انتخابی باید در نظر گرفته شود انتخاب دوربین مدار بسته متناسب با محیط است .

برای مثال بهترین دوربین مدار بسته ای که می توانید برای یک محیط عریض در نظر بگیرید دوربین مدار بسته پانوراما مگاپیکسلی است زیرا علاوه بر این که نظارت تصویری محیط عریض را افزایش می دهد هزینه های نصب دوربین مدار بسته و هزینه ابزارهای زیرساختی و تجهیزات را نیز کاهش داده و تا حد قابل توجهی به امنیت محیط شما کمک می نماید .

شما می توانید به راحتی با استفاده از این دوربین های مدار بسته با توجه به تعداد دوربین های اندک فضای دید زیاد و با جزئیات بیشتری را داشته باشید . که این موضوع باعث می شود که عملکرد و استفاده از این سیستم برای کاربران ساده تر باشد .

اسکات شافر نایب رئیس شرکت arecont vision توضیح می دهد که استفاده از دوربین مدار بسته با قابلیت دید پانورامایی میزان بازدهی می تواند به حداکثر برسد و رعایت ایمنی با این دوربین مدار بسته امری چالش برانگیز است و این موضوع تاحدی است که دیگر دوربین های ptz نیز برای این کار ولویت به شمار نمی روند .

دوربین مدار بسته ptz فقط می تواند یک نقطه را در مسیر خود در یک زمان مشاهده نماید .و ممکن است در همان لحظه رویداد مهمی از نظر ایمنی در نقطه دیگر رخ دهد که در محدوده پوشش تصویری قرار نگیرد . دوربین هایی که با دید پانورامایی هستند لحظه و اتفاقی را از دست نمی دهند . دوربین مدار بسته با دید پانورامایی 182 تا 360 درجه می تواند فضای دید بیشتری را نمایش دهد در حالی که برای حالت عادی به چند دوربین ptz احتیاج است . برای مثال سه عدد دوربین مدار بسته پانورامایی 180 درجه ای در یک پمپ بنزین نصب می گردد . این دوربین تصاویری با جزئیات بیشتری را از جایگاه های پمپ بنزین در اختیار ما قرار می دهد در حالی که می توانید با استفاده از یک دوربین مدار بسته 360 درجه پانورامایی برای داخل فروشگاه در پمپ بنزین استفاده نمایید که بتوانید تصاویر را با جزئیات بیشتر مشاهده نمایید . شما یا استفاده از این گونه دوربین های مدار بسته می توانید چهره افراد را به خوبی و یا شماره پلاک خودروها را داشته باشید بدون اینکه کوچکترین جزئیات را از دست بدهید .

امکانات نظارتی 180 و 360 درجه ای دوربین مدار بسته پانوراما:

مثال فوق نشان می دهد که کاربر به چه صورت می تواند از دوربین های مدار بسته پانوراما استفاده نماید و همزمان به صورت دیجیتال به سمت چند نقطه از تصویر زوم نماید و این تنها کاری است که یک دوربین مدار بسته PTZ نمی تواند انجام دهد . دوربین های مداربسته پانوراما با وسعت دید 180 و 360 درجه ای و وضوح تصویر 8 و 20 مگاپیکسل که این میزان قابل ارتقاء می باشد موجود می باشد . که از این طریق می توان حتی تصاویر محیط های وسیع تری را با جزئیات دقیق داشته باشیم .

در حقیقت یک دوربین مدار بسته با تصویر پانوراما را می توان جایگزین چند دروبین مدار بسته آنالوگ یا PTZ قرار داد .و نیز از این طریق هرینه های حانبی نصب دوربین مدار بسته و یا هزینه های نرم افزاری مربوطه را کاهش داد .

پوشش کامل و مداوم از فضای مربوطه با عث افزایش اطمینان و کیفیت تصویر از محیط می شود . چرا که این تصاویر با هدف تحقیق یا تعقیب قضایی در فعالیت های قانونی به حساب می آید . وضوح و کیفیت تصویر نیز که نقش اصلی را ایفا می نماید برای مثال در پارکینگ ها محیط های خارجی ، شهر ها تالار ها و .... دوربین های مگاپیکسلی با کیفیت تصویر و صدای بالا می توانند تصاویر ویدئویی کارآمدی را از یک رویداد ارائه دهند که جزئیاتی دقیق را شامل شود .

 

شرکت داهوا اولین دوربین مدار بسته تحت شبکه صنعتی خود را به نام  IPS-HF81200E 12 مگاپیکسل ارائه کرد و به تیم تولید کنندگان دوربین های 4K اضافه گردید .بنابر بررسی های اتحادیه جهانی مخابرات ITU مقدار رزولوشن اولترا اچ دی تصاوبر 25 یا 30هرتز را با نسبت 16 به 9 و رزولوشن 1260X 3840 پیکسل را در بر می گیرد .که این مقدار رزولوشن تا به امروز توسط چند شرکت نظارتی مانند IQINVISION,BOSCH,LILIN و اکسیس که از مهمترین های این عرصه هستند را فراهم سازد . دوربین مدار بسته HF81200E به سنسور 1/2.3 اینچی CMOS ساخته شده و رزولوشن 12مگاپیکسل 3000X400 پیکسل با نرخ فریم 15 فریم بر ثانیه که به صورت 4K و نرخ 30 فریم برثانیه است به برداشت تصاویر می پردازد . این دوربین مدار بسته تحت شبکه بهترین انتخاب برای نصب در اماکن نظامی معابر شهریو پارکینگ های بزرگ است در ضمن برای انتقال تصویر این دوربین مدار بسته شما به پهنای باندی معادل 8MBPS نیاز دارید . از شرکت داهوا با سابقه ی درخشانی که در زمینه ی دوربین مدار بسته دارد امکاناتی مانند تشخیص چهره , ضد مه بودن , تشخیص تغییر صحنه , و... استفاده شده در این دوربین مدار بسته دور از انتظار نیست .

نصب دوربین شبکه تا حدودی پیچیده تر از نصب دوربین های آنالوگ است با این حال یادگیری طریقه نصب آن زمان زیادی نمی خواهد. در این مقاله به صورت کوتاه و مختصر طریقه اتصال یک دوربین شبکه به کامپیوتر و گرفتن تصویر آن بر روی کامپیوتر اموزش داده شده است.

توجه داشته باشید که نکته اساسی در نصب دوربین های شبکه نه صرفا نصب آن بلکه عیب یابی سیستم شبکه است. عیب یابی در شبکه به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد.

به طور کلی دوربین های شبکه دارای نحوه عملکرد تا حدودی متفاوت نسبت به یکدیگر با توجه به برندشان هستند اما نحوه نصب آنها دارای اشتراکاتی است. در این مقاله سعی شده بیشتر به روش مشترک و کلی نصب دوربین های شبکه پرداخته شود.

1) اتصال تغذیه به دوربین: دوربین های شبکه معمولا دارای یک آداپتور به همراه دوربین هستند. برای تغذیه دوربین بهتر است از همان آداپتور و یا آداپتور مناسب دوربین استفاده کنید.

2) اتصال دوربین به کامپیوتر: برای اتصال دوربین به کامپیوتر باید از یک کابل عادی شبکه استفاده کنید. یک سر کابل باید به خروجی LAN دوربین متصل شده و سر دیگر به LAN کامپیوتر شما متصل شود. توجه داشته باشید که در صورتی که خروجی LAN کامپیوتر نمی تواند دوربین را به صورت POE تغذیه کند پس حتما باید تغذیه دوربین را به صورت مجزا به دوربین وصل کنید. (کابل LAN را میتوانید در اندازه های مختلف از مغازه های خدمات رایانه ای تهیه کنید)

3) قرائت IP دوربین: بر روی جعبه یا کاتالوگ دوربین می توانید آدرس IP و پسورد اولیه دوربین را پیدا کنید. این آدرس به صورت یک کد چهار سیلابی است (برای مثال 192.168.1.10). هر سیلاب بیش از 255 نخواهد بود.

4) تنظیم رنج IP کامپیوتر: همانطور که گفته شد هر آدرس IP دارای چهار سیلاب است. به سه سیلاب اول ادرس رنج IP گفته می شود. برای مثال در ادرس IP 192.168.1.15 رنج IP برابر 192.168.1خواهد بود. برای آنکه بتوانید دوربین را به کامپیوتر خود متصل کنید باید سه سیلاب اول ادرس IP خود را با سه سیلاب اول ادرس دوربین یکسان کنید یا در اصطلاح رنج IP کامپیوتر و دوربین را یکی کنید. توجه داشته باشید که رقم اخر ادرس باید حتما متفاوت باشد. بهتر است برای کامپیوتر رقم 1 را به عنوان رقم آخر انتخاب کنید. (برای یادگیری نحوه تغییر IP کامپیوتر به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

5) Ping کردن ادرس IP دوربین: Ping کردن به معنای چک کردن اتصال دو تجهیز به هم است. در صورتی که پینگ دوربین را نداشتید بهتر است رنج IP و اتصال سخت افزاری دوربین را مجدد چک کنید. (برای یادگیری نحوه پینگ IP به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

6) نصب نرم افزار دوربین: هر دوربین شبکه با توجه به برند خود دارای نرم افزار خاص خود است. این نرم افزارها معمولا تشابهات زیادی با هم دارند. برای پیدا کردن نرم افزار CMS دوربین به CD موجود در جعبه دوربین مراجعه کنید.

7) اضافه کردن دوربین به نرم افزار: پس از اتمام نصب نرم افزار به قسمت Search device یا add device در نرم افزار مراجعه کنید. در این قسمت پس از سرچ کردن تجهیزات متصل به کامپیوتر شما خواهید توانست دوربین خود را که با IP مشخص شده روی جعبه قابل شناسایی است پیدا کنید و آن را به نرم افزار اضافه کنید. پس از اضافه کردن دوربین به نرم افزار شما قادر خواهید بود تصاویر دوربین را در نرم افزار مشاهده کنید یا تنظیمات خود را روی دوربین انجام دهید.

در صورتی که در بخشی از نرم افزار نیاز به پسورد بود باید از پسورد موجود روی جعبه دوربین استفاده کنید.

در واقع این بخش برگرفته شده از سوالاتی است که اغلب کسانی که با نصب دوربین مدار بسته ، خرید دوربین مدار بسته و مواردی از این قبیل سر و کار دارند مواجه می شوند .

1- برای نصب دوربین مدار بسته چه نوع ولتاژی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

12-1 ولت مستقیم 220-2 ولت متناوب

2- منظور از پایه ی گردان چیست ؟

برای نصب دوربین مدار بسته اغلب از پایه گردان استفاده می شود زیرا این پایه ازاستقامت بالایی برخوردار است و می تواند وزن دوربین را تحمل نماید .

3- اصطلاحات پن و پنتید در دوربین مدار بسته به چه معناست ؟

به دوربین مدار بسته گردان 4 حالته پنتید و به دوربین مدار بسته گردان 2 حالته پن گفته می شود .

4- کاور در دوربین مدار بسته چه کارایی دارد ؟

کاور در واقع نقش محافظت کننده از دوربین مدار بسته را انجام می دهد .

5- چند نوع پایه برای دوربین مدار بسته استفاده می شود ؟

1 ثابت 2 مفصلی 3 گردان که در انواع داخلی و خارجی موجود است .

6- دوربین ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

فیبری ، صنعتی ، نیمه صنعتی ، پین هل ، دید در شب ، سپید دام

7- چند نوع کاور برای دوربین مدار بسته استفاده می شود ؟

الف ) کاور کوچک برای دوربین های کوچک و پین هل

ب) کاور متوسط برای دوربین های فیبری ، پین هل و نیمه صنعتی

ج) کاور بزرگ برای دوربین های صنعتی با لنز ثابت ، صنعتی با لنز زوم ، صنعتی با لنز ایریز

د) کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شوند .

8-تقسیم کننده چه تاثیری در نصب دروبین مدار بسته دارد ؟

با استفاده از تقسیم کننده می توانیم تصاویر مربوط به چند دوربین را بر روی یک مانیتور نشان دهیم .

9-چگونه کابل های تصویری سوئیچر را نصب می نماییم ؟

به تعداد دوربین ها کابل تصویری به ورودی تصویر سوئیچر متصل می نماییم یک کابل تصویر هم خروجی سوئیچر را به ورودی مبنیتور وصل می کنیم.

10- سیستم کواد به چه صورت عمل می نماید ؟

در این سیستم 1 یا 4 تصویر اول مانند سیستم سوئیچر تصاویر دوربین مدار بسته 1 تا 4 به ترتیب بر روی صفحه ی مانیتور ظاهر می شود و بعد از تصویر چهارم زمان را نشان می دهد .

11- سیستم های تقسیم کننده تصویری چند نوع اند ؟

کواد ها - مالتی پلکسرها - سوئیچرها

12- یک دوربین مدار بسته چند کابل خروجی دارد ؟

کابل کنترلی که سیم های مربوط به اسکنر مانند بالا-پایین و چپ - راست و تنظیم لنز می باشد . کابل تصویر که خروجی تصویر دوربین مدار بسته را به عهده دارد - کابل ولتاژ دوربین که ولتاژ از طریق آن تامین می گردد .

13- در سیستم سوئیچر زمان و تنظیم زمان نمایش به چه صورت نمایش داده می شود ؟

سرعت نمایش تصویر هر دوربین توسط یک ولوم کم و زیاد می شود و این زمان برای کل دوربین های مدار بسته یکسان است یعنی درجه ی سرعت برای تمامی دوربین ها ثابت است و امکان تنظیم برای هریک از دوربین های مدار بسته در سیستم سوئیچر وجود ندارد. .

14- در سیستم سوئیچر می توان از صدای دوربین ها را استفاده نمود ؟

تقریبا تمامی سوئیچر ها به غیر از کابل نمایش کابل صدا نیز دارند اگر یک کابل ورودی از صدا نیز داشته باشید می توانید صدا و تصویر را بر روی صفحه نمایش و بلندگو داشته باشید .

15- دی وی آر در نصب دوربین مدار بسته چه نقشی دارد ؟

یک دستگاه ذخیره سازی تصاویر دیجیتال است که سیستم های سوئیچر مالتی پلکسر و کواد را به صورت یکجا در خود دارد و می توان 2000 ساعت تصویر را به صورت فشرده ذخیره سازی نماید و از 1 یا 2 هارد با ظرفیت بسیار بالا جهت ذخیره سازی استفاده می نماید .

16- انتقال تصویر در دوربین مدار بسته به چه معناست ؟

اگر بخواهیم تصاویر دوربین مدار بسته را در مکان دیگری نیز مشاهده نماییم و در واقع فضای کنترل تصویریمان را عوض نماییم می توانیم از انتقال تصویر بر روی مانیتور دیگر و یا تلفن همراه استفاده نماییم .که این کار از طریق یک خط تلفن و یا کارت انتقال تصویر و ارسال پس ورد لازم انجام داد .

17- دوربین مدار بسته اسپید دام به چه معناست ؟

دوربین مدار بسته اسپید دام یکی از کامل ترین دوربین های مدار بسته رنگی با کی برد مخصوص به خود و لنز زوم است این دوربین مدار بسته به صورت گردان است . این دوربین بر روی سقف نصب می شود و تمامی برنامه ها از طریق کیبرد مخصوص و کوچک آن قابل اعمال است .

18- وضوح تصویر لنز ها و میدان دید به چه صورت تعریف شده است ؟

با ارتقاء اندازه ی لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود و تصاویر با جزئیات بیشتری خواهید داشت .

19- برای نصب دوربین مدار بسته از چه ولتازی باید استفاده نمود ؟

دوربین مدار بسته با ولتاز 220 را مستقیما به برق شهر متصل می نماییم و دوربین مدار بسته با ولتاژ 12 ولت را با یک منبع تغذیه که آمپراژ آن مناسب با دوربین باشد و تا 500 میلی آمپر است متصل می نماییم .

20- چگونه یک لنز مناسب برای دوربین مدار بسته انتخاب نماییم ؟

برای انتخاب یک لنز مناسب باید لنزی را انتخاب نماییم که با نوع دوربین مدار بسته مطابقت داشته باشد برای مثال برای دوربین های صنعتی از یک لنز ثابت و برای دوربین ای پین هل و فیبری از یک لنز اتوماتیک کوچک که روی خود دوربین نصب شده است مناسب است .

21- لنز های اتو ایریز و سایز های استاندارد آن چگونه است؟

لنز های اتو ایریز برای تنظیم شدت نور دوربین مدار بسته است و در مکان هایی که دارای شدت نور محیطی بالا هستند کاربرد دارد .

22-برای نصب دوربین مدار بسته بهترین کابل مورد استفاده چیست ؟

برای نصب دوربین مدار بسته بهترین کابل پیشنهاد شده کابل کواکسیال می باشد .

23-اگر برای پارکینگ منزل بخواهیم دوربین مدار بسته نصب نماییم از چه نوع دوربین مدار بسته ای باید استفاده نماییم ؟

برای پارکینگ و فضاهای باز از دوربین مدار بسته بالت استفاده نمایید .

24- میخواهم برای اتاق محل کارم دوربین مدار بسته نصب کنم از دوربین مخفی می توان استفاده کرد ؟

بله می توان از دوربین مدار بسته مخفی استفاده نمایید اما در صورتی که نصب دوربین مدار بسته در محل کار و اتاق شخصیتان امکان پذیر باشد .

25- دوربین مدار بسته با قیمت ارزان که در بازار موجود است از چه نوع کیفیتی برخوردار است?

دوربین مدار بسته بر اساس نیاز شما تعیین می گردد که از چه نوع رزولوشنی برخوردار باشد معمولا دوربین های موجود در بازار که از قیمت کمی برخوردارند از نوع چینی هستند که برای مصارف عادی و معمولی استفاده می شود .

عنوان نظر :

دوربین مدار بسته یا CCTV یکی از مهمترین اجزای سیستم نظارتی مدار بسته است و در این سیستم عمل گرفتن تصویر و فرستادن آن برای دستگاه دی وی آر یا دستگاه پخش بر عهده دوربین می باشد . دوربین های مدار بسته دارای تنوع بالایی می باشد و ابعاد و اشکال متفاوتی دارد به همین دلیل برای دوربین های مدار بسته دسته بندی های مختلفی در نظر گرفته شده است .
دسته بندی اول بر حسب سیستم دوربین مدار بسته می باشد که در قسمت های بعدی به توضیح مفصل آن می پردازیم .
دسته اول را دوربین مدار بسته آنالوگ تشکیل می دهد . در دوربین مدار بسته آنالوگ تصاویر گرفته شده توسط کابل کواکسیال به دستگاه ضبط یا پخش انتقال داده می شود و کیفیت تصویر دوربین های مدار بسته آنالوگ بر حسب پارامتری به نام TVL سنجیده می شود .
دسته دوم دوربین مدار بسته IP یا تحت شبکه نامیده می شود . در سیستم تحت شبکه یا IP تصاویری که توسط دوربین مدار بسته گرفته می شود به وسیله کابل شبکه کامپیوتری مانند کابل CAT5 به دستگاه ضبط دی وی آر یا دستگاه پخش تصویر منتقل می شود همچنین کیفیت تصویر این نوع دوربین ها با پیکسل تعیین می شود به عنوان مثال 1.3 مگاپیکسل .
دسته سوم مربوط می شود به دوربین مدار بسته HD-SDI . در دوربین های مدار بسته HD-SDI تصاویر یا کیفیت HD گرفته و به وسیله کابل کواکسیال منتقل می شود البته باید در نظر داشته باشید که دوربین مدار بسته HD-SDI برای ضبط تصاویر نیاز به کارت یا دستگاه DVR مخصوص به خود را دارد که قابلیت ضبط تصاویر به صورت HD را داشته باشد .
دسته های فوق دارای زیر گروه هایی هم هستند مانند دوربین مدار بسته دام که بیشتر برای مکان هایی که دارای سقف کوتاهی هستند مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهری کروی شکل دارد و دوربین مدار بسته اسپید دام و انواع دوربین مدار بسته بالت یا دید در شب و دوربین های مدار بسته صنعتی یا همان دوربین های صنعتی . هر کدام از این زیر گروه ها دارای ویژگی ها و کاربری های منحصر به فرد خود می باشد .

DVR   یا دستگاه های ضبط دیجیتال تصاویر ویدئویی به سادگی آنهایی که به عنوان مثال ۱۰ سال پیش استفاده می شدند، نیستند. این روزها حتی یک ضبط کننده ویدئویی ساده می تواند کارهایی بسیار بیشتر از فقط ضبط کردن تصاویر انجام دهد. در حقیقت یک ضبط کننده تصاویر دیجیتال مختصر شده ی یک سیستم کامپیوتری می باشد و اغلب آنها بر روی سیستم عملیاتی LINUX عمل می کنند. یک ضبط کننده دیجیتال تصاویر، تصاویر آنالوگ را از دوربین مدار بسته دریافت می کند و آنها را دیجیتالی کرده و به صورت الکترونیکی ذخیره می کند. رایج ترین وسیله برای ذخیره سازی یک داریو هارددیسک است همانطور که در بیشتر کامپیوتر های شخصی استفاده می شود. بیشتر ضبط کننده های تصاویر دیجیتال به همراه multiplexer تسهیم کننده و عملکرد رادار حرکتی ساخته می شوند.

 

دستگاه دی وی ار dvr دارای ویژگی های زیر است:

ضبط کردن تا حدود ۲۵ فریم در ثانیه به همراه امکان تنظیمات جهت تغییر دادن کیفیت  ضبط کردن تصاویر. هنگامی که کیفیت ضبط کردن بر روی یک وسیله ذخیره سازی یکسان کاهش می یابد، می توانید حجم بیشتری را بر روی آن وسیله ضبط کنید. به عنوان مثال بر روی هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایت با کیفیت بالای ضبط کردن تصویر، می توانید تا ۲ و نهایت ۳ هفته ضبط کردن را ادامه دهید در صورتی که در یک کیفیت پایین تر ضبط کردن می تواند تا یک ماه انجام گردد. ضبط کردن تصاویر می تواند بر مبنای ۲۴ ساعت بدون توقف ویا بر مبنای رادار حرکتی MOTION DETECTION، تنظیم گردد و یا بر اساس یک ساعت و یا تاریخ خاصی که بر روی سیستم برنامه ریزی می کنید، انجام شود.

دستگاه دی وی ار dvr این امکان را به هر دوربینی می دهد تا صداها را با یک میکروفون دارای حساسیت بالا ضبط کند. این میکروفون ها می توانند تا ۳۰ متر مربع را پوشش دهند.

Internet access دستیابی به اینترنت که موجب می شود تا نمایش زنده تصاویر (نظارت به طور مستقیم و زنده) را در هر مکانی با استفاده از اتصال به اینترنت در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید تنظیمات لازم را از راه دور کنترل کنید و یا تغییر دهید و نیز حجم ویدئویی مورد نظر خود را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

Advanced search جستجوی پیشرفته بر اساس زمان و یا بر اساس رادار حرکتی. بیشتر ضبط کننده های پیشرفته گراف ردیابی را نشان می دهند و بنابراین شما می توانید دانسیته حرکت را در سرتاسر روز مشاهده کنید.

Back up local & remote پشتیبان گیری تصاویر از راه دور و یا درمحل دی وی آر. در حالتی که شما نیاز دارید یک ویدئو به عنوان شاهد یا مدرک تهیه کنید، این امکان را در اختیار دارید تا ویدئویی که  مستقیماً بر روی کامپیوتر شما درحال ضبط شدن است را دانلود کنید تا آن را بر روی دیسک ضبط و یا بر روی فلش USB ثبت کنید.

MASKING. می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا در حین ضبط کردن تصاویر، بعضی مناطق مورد نظر را از دید دوربین پنهان کنید و یا از عملکرد ردیابی حرکتی برای نواحی معینی از میدان دید دوربین صرف نظر کنید تا بتوانید مناطقی را که می خواهید از کل منطقه تحت نظر دوربین حذف کنید.

User management امکان ایجاد سطوح ورودی access levels متفاوتی را بر روی سیستم شما فراهم می کند. برای مثال یک کاربر می تواند مدیریت اصلی administrator برای دستگاه دی وی ار dvr باشد در صورتی که کاربر دیگری می تواند تنها اجازه داشته باشد که تصاویر ضبط شده را مشاهده کند.

پیام هشدارهای مختلفی می توانند طوری تنظیم شوند که هنگامی که دوربین حرکتی motion را مشاهده می کند و یا قطع شدن عمل تصویر برداری video loss وجود داشته باشد، از طریق ایمیل به شما اطلاع دهند و یا آژیر صدا را به راه اندازند.

در مورد دوربین های گردان ptz، می توانید تنظیمات مربوط به موقعیت دوربین و زوم آن را مستقیماً از طریق دستگاه دی وی ار dvr با استفاده از ریموت کنترل و یا کنترل پنل internet access control panel انجام دهید.

در آموزش های قبلی به روش نصب دوربین مدار بسته اشاره کردیم .در این مطلب چکیده کلی از روش نصب دوربین مداربسته را برای شما قرار می دهیم.

ما دو نوع دوربین مدار بسته داریم :

1:دوربین مداربسته آنالوگ

2:دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

برای دو قسمت یک سری از وسیله ها یکسان هستند که فقط یک اشاره جزئی می کنیم

اول روش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ را توضیح می دهیم,برای راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ به تجهیزات زیر نیاز است:

1:کابل RG49 یا کابل کوآکسیال

2:فیش BNC

3:سیم برق

4:منبع تغذیه

5:دستگاه DVR

6:دوربین مداربسته آنالوگ

7:هارد دیسک

خوب اول از همه شما جای دوربین ها را مشخص کنید .وقتی جای دوربین ها مشخص شد به طور دقیق از اتاق یا محل قرار گیری DVR به هر دوربین را با متر اندازه گیری کنید و کابل کوآکسیال را به همان اندازه بریده و به پشت دوربین برسانید.بعد از اندازه زدن کابل سر دو طرف کابل را فیش BNC زده و به دوربین و دستگاه DVR متصل کنید.

حالا زمان رساندن برق یا منبع تغذیه به دوربین است ,این کار با در نظر گرفتن محیط پرژه باید انجام شود وسعی کنید در رساندن سیم منبع تغذیه به دوربین فاصله را هر چه می توانید کوتاه تر انتخاب کنید.

خوب برای دوربین های مداربسته تحت شبکه به وسایل زیر احتیاج داریم:

1:کابل شبکه cate6

2:سوکت RG45

3:منبع تغذیه

4:دستگاه NVR

5:دوربین تحت شبکه

6:هارد دیسک

7:سیم برق

همان طور که متوجه شدید برای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه به وسایل زیادی احتیاج نیست و با دوربین مداربسته آنالوگ فرق چندانی ندارد فقط سیم انقال تصویر و سوکت آن تغییر کرده است .

در دوربین های تحت شبکه یک بخش بسیار مهم در راه اندازی وجود دارد آن هم بخش تعیین و آدرس IP دادن به هر یک از دوربین ها است که با کمی تمرین و تجربه شما می توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

امنیت را با ما تجربه کنید 

اگه دنبال یه آرامش می گردی اگه میخوای یه خونه ی امن داشته باشی اگه دنبال یه جای مطمئن می گردی تا برای خونه یا محل کارت تجهیزات امنیتی نصب کنی 

حتما سری به این جا بزن  

شرکت ما با چندین سال سابقه در زمینه نصب دوربین مدار بسته و خرید و فروش  تجهیزات امنیتی توانسته امنیت را به خانه های شما هدیه دهد 

از سایت ما دیدن فرمایید .

www.i-cctv.ir 

ما به تمامی سوالات شما در زمینه نصب دوربین مدار بسته  و نحوه ی اجرای آن پاسخ می دهیم . 

امنیت شما بخشی از کار ماست .

در هنگام مقایسه کردن و یا اندازه گیری حساسیت نوری بین دوربین های آنالوگ و دیجیتال باید به برخی از موار توجه کرد . اولین تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال (عدد) است .

و در نحوه ی پردازش سیگنال به وسیله حسگر های این دوربین ها و اصطلاحات فنی نیز برخی تفاوت ها وجود دارد . معمولا سیگنال های ویدئویی آنالوگ بر حسب آی آر ( از 0 تا 100) و سیگنال های دیجیتال ( معمولا از 0 تا 255) تعریف می شوند . در هر دو مقیاس کمترین مقدار مربوط به رنگ سیاه ( پیکسل خالی) و بیشترین مقدار مربوط به رنگ سفید (پیکسل پر ) است . بین سیستم های ویدئویی پال و ان تی اس سی در برخی از مفاهیم تفاوت های جزئی وجود دارد . به عنوان نمونه در سیستم های ان تی اس سی معادل رنگ سیاه 7.5 آی آرای است . در صورتی که در سیستم پال رنگ سیاه معادل 0 آی آرای می باشد . زمانی که در مشخصات فنی  دوربین مدار بسته  عبارت 0.8 لوکس در 30 درصد آی آر اف به عنوان بازده دوربین در روشنایی کم قید می شود . به این معناست که در روشنایی محیطی 0.8 لوکس فقط 30 درصد از ولتاژ آنالوگ در خروجی بی ان سی دوربین آنالوگ قابل تشخیص است ، یعنی21 ولت یا 42 ، ولتاژ پیک تو پیک . هنگامی که با افزایش زمان نوردهی یا مدت زمان باز نگه داشته شدن روزنه دوربین نوردهی به لنز بیشتر شود . سطح سیگنال در هر دو گونه دوربین های آنالوگ و دیجیتال افزایش می یابد اگر طراح حداکثر زمان نوردهی را در نظر بگیرد و از بزرگترین روزنه استفاده کند و باز هم بخواهد تصویری را روشن تر داشته باشد . باید سیگنال ویدئویی را تقویت کند تقویت سیگنال ویدئویی به مفهوم تصویر روشن تر است ولی اغلب به دلیل تقویت هم زمان نویز و سیگنال ، این تصویر روشن تر نویز بیشتری دارد . مقایسه لوکس و آی آرای دوربین های انالوگ و دیجیتال در روشنایی کم ، برای مقایسه بازدهی آنها ضروری است . برای این کار پیشنهاد می شود دوربین ها را در کنار هم قرار داده و سپس خروجی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید .

دمای رنگ :

طیف های نوری تاثیرات متفاوتی بر کیفیت رنگی تصاویر دارند . نورهای مختلف نظیر نور خورشید و لامپ های رشته ای و ... را می توان بر اساس دمای رنگ - برحسب درجه کلوین - دسته بندی کرد . معیار دمای رنگ بر این اساس کار می کند که هر جسم گرمی از خود تشعشع رنگی دارد . اولین رنگی که از اجسام گرم تشعشع می شود رنگ قرمز است . با افزایش دمای اجسام رنگ آن به سمت آبی متمایل تر است . یعنی دمای رنگ قرمز از رنگ آبی پایین تر است -این مسئله کاملا بر عکس تعیین دمای آب سرد و گرم توسط این رنگ ها است . دمای رنگ نور خورشید در ابتدای صبح نزدیک به کمترین حد دمای رنگ ( رنگ های قرمز تر است ) و در طول روز دمای رنگ آن افزایش می یابد و در ظهر دمای رنگ نور خورشید در حدود 5500 کلوین ( نزدیک رنگ زرد ) می شود . در ضمن دمای لامپ رشته ای در حدود 3000 کلوین است . منابع روشنایی نظیر لامپ های مهتابی ، لامپ های بخار گازی نسبت به لامپ های رشته ای به مراتب دمای رنگ بالاتری دارند . این منابع روشنایی را نمی توان به وسیله معیار درجه کلوین به دقت توصیف کرد . و به همبن دلیل به جای آن از دمای رنگ برای این کار استفاده می شود .

صحنه ها به وسیله ی منابع روشنایی با رنگ های متفاوت روی رنگ تصاویر تاثیر گذاشته اند . سیستم بینایی انسان قادر است تغییر رنگ اجسام در این محیط ها را به صورت خودکار تشخیص دهد و با ایجاد توازن رنگی اجسام را با رنگ اصلی به بیننده نشان دهد . به این کار این سیستم بینایی پایداری رنگی می گویند . دوربین برای ایجاد پایداری رنگی باید با روشنایی محیط تطبیق پیدا کند . که به این فرآیند برقراری تعادل رنگ سفید گفته می شود و دوربین های پیشرفته ی امروزی مجهز به آن هستند . در این فرآیند با استفاده از یک صحنه شناخته شده معمولا خاکستری توازن رنگی تصویر به گونه ای تنظیم می شود که رنگ حاکستری و همه رنگ های دیگر در صحنه با سیستم بینایی سازگار شود . البته این تعادل رنگ سفید به صورت دستی یا از قبل تنظیم شده نیز قابل ایجاد است .

نور نامرئی :

با تغییز دمای منبع روشنایی طیف نور رنگی ( یا توزیع طیف نور ) تولیدی تغییر می کند . طیف رنگی در محدوه ی بین 3000 تا 10000 درجه کلوین هنوز در محدوده ی طیف نور مرئی قرار دارد . زمانی که دمای اجسام از این محدوده خارج می شود . تشعشع حرارتی آنها در طول موج های نامرئی اتفاق می افتد . نور مادون قرمز و فرابنفش که در خارج از محدوده نور مرئی قرار دارند توسط چشم قابل تشخیص و مشاهده نیستند . دوربین های حفاظتی دیجیتال تحت تاثیر این طیف نوری قرار نمی گیرند . اما دوربین های آنالوگ به نور فرابنفش حساس هستند . و برای حل این مشکل باید لنز به وسیله فیلتر یو -وی پوشیده شوند . اکثر حسگر دوربین ها برخی از نورهای نزدیک به طیف مادون قرمز را تشخیص می دهند . ( از 700 نانومتر تا حدود 1000 نانومتر ) اما در صورتی که چنین طیفی فیلتر نشوند . این طیف نوری باعث خراب شدن رنگ تصاویر به وسیله آن ، بین لنز و حسگر یک قطعه اپتیکی قرار داده می شود . تا فیلتر آی آر طیف نزدیک به نور مادون قرمز را فیلتر کند . و فقط طیف رنگی را تحویل حسگر دوربین دهد . در صورت عدم استفاده از فیلتر قطع کننده آی آر ، در دوربین های دیجیتال و شبکه می توان از این دوربین ها در شرایط کم نور و تاریکی محیط استفاده کرد . و تصاویر با کیفیتی تهیه نمود . عدم استفاده از از فیلتر آی آر باعث می شود حسگر دوربین از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز برای تولید تصاویر سیاه - سفید با کیفیت استفاده کند . معمولا دوربین هایی که قابلیت استفاده از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز را دارند . در مدل های شبانه روزی یا حساس به مادون قرمز استفاده می شوند . البته لازم به ذکر است چنین دوربین هایی برای تهیه تصاویر مادون قرمز حساس به گرما ساخته نشده اند . برای تهیه تصاویر مادون قرمز از دوربین های مادون قرمز مخصوصی استفاده می شود . که بتوانند طیف نور مادون قرمز ( گرما ) تشعشع شده از اجسام جان دار و بی جان را تشخیص بدهند و در تصاویر تولیدی انها اشیاء گرم تری نظیر انسان ها و حیوانات از پس زمینه سردشان به خوبی قابل تفکیک باشند . این دسته از دوربین ها برای مقاصد نظامی تولید می شوند . و به آنها دوربین حرارتی گفته می شود .

محدوده و مسافتی را که دوربین مدار بسته شما می تواند در تاریکی شب ببیند به فاکتورهایی از قبیل حساسیت و واکنش (پاسخ) طیفی 2 دوربین لنز (روی هم) بستگی دارد. بعضی از دوربین ها به هنگام استفاده از تجهیزات مادون قرمز (IR) کارایی و عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. حال آنکه در بعضی از دوربین ها این مسئله برعکس است. از این رو به منظور بهره گیری از حداکثر عملکرد و کارایی. از دوربین های حساس به پرتو مادون قرمز (IR) استفاده نمایید.

همانطور که می دانید چشم انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نمی باشد. اما اکثر دوربین های مدار بسته این توانایی را دارند . از این رو، می توان از نور نامرئی (در اینجامادون قرمز) به منظور روشن :ؤأن صحنه دؤ شؤآیط تاؤیکی است،آأه نمود. این امر که نظاؤـ تصویری دؤ تاریکی شب را میسؤ می سازد بدون اینکه نیازی به تامین ؤوشنایی از طریق نور مرئی و نور افکن بآشد . همچنین پرتو مادون قرمز علاوه بر نورپردازی در شب( و آن هم به صورت نامرئی) فواید بسیار زیاد دیگری دارد که در این جا به آنها نمی پردازیم.
شکل پرتو 3 (باریکه) نور مادون قرمز را می توان به گونه ای تنظیم نمود که کارایی و عملکرد دوربین های مدار بسته را بهبود بخشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که به هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم های cctv امکانات نورپردازی مادون قرمز را لحاظ نماییم.
لامپ های مادون قرمز را نمی توان با دوربین های رنگی مورد استفاده قرار دارد. نور سفید که به طور مصنوعی تولید می شود (به عنوان مثال نور حاصل از سدیم 4) تاثیرات منفی روی کیفیت تصویر گذاشته و کیفیت رنگی واقعی و دقیقی را به وجود نمی آورد. با این تفاسیر دو گزینه پیش روی ماست که عبارتند از این که یا از یک لامپ مجهز به صافی (فیلتر) ، که نور با کیفیت مناسب را تولید می کند به همراه یک دوربین رنگی با کیفیت رنگ و تصویر مطلوب استفاده شود و یا این که یک دوربین با کاربری دوگانه ( در روشنایی روز با کاربری دوربین رنگی و در تاریکی شب با کاربری دوربین تک رنگ دید در شب) به همراه لامپ های مادون قرمز مورد استفاده قرار گیرد.
طول عمر لامپ مادون قرمز به عومالی همچون نحوه طراحی ،میزان استقامت فیلملن آن و نیز فرایند مدیریت کنترل مصرف انرزی بستگی دارد.لامپ های ir استاندارد به طور معمول طول عمر متوسطی بین 2000 تا 500 ساعت را دارا می باشد. بهتر است به مظور کاستن از هزینه های تعمیر و نگهداری از لامپ های با طول عمر متوسط زیاد استفاده شود. همچنین در کاربردهای کوتاه مدت و جایی که مصرف اندک انرزی مد نظر است. بهتر است که از محصولات و لامپ های LED استفاده شود چرا که طول عمر بیش از 5 سال دارد.
صافی های مادون قرمز در طول موج های مختلفی از 730 نانومتر تا 950 نانومتر موجود میباشد . نور صافی های با طول موج 730 نانومتر مرئی بوده و درخشندگی قرمز رنگی ایجاد می کنند. (همانند یک چراغ راهنمایی رانندگی) صافی های 830 نانومتری نیمه شفاف بوده و هیچ گونه روشنایی یا پر تو مرئی از خود ساطع نمی کنند. به هنگام استفاده از لامپ های مجهز به صافی های 830 , 950 نانومتری فواصل دید 5 کاهش می یابد. بنابراین به کار گیری یک صافی 950 نانومتری مستلزم استفاده از یک دوربین دید در شب با حساسیت بسیار بالا می باشد.

 

غلبه سریع NVR ها در صنعت امنیت :

همان طور که روزگاری دی وی آر ها بازار را از دست وی سی آر ها خارج کردند ، ان وی آر ها هم برای غلبه بر دی وی آر ها خیز برداشته و مبدل به محصول شماره یک صنعت امنیت شده اند . البته با حفظ احترام باید متذکر شد که موفقیت دیدبانی و ویدئویی قویا وابسته به ذخیره سازی ویدئویی و میزان سهولت در مدیریت دسترسی "به فایل های مربوطه" است . در این روزها ارائه دوربین های مدار بسته آی پی مقرون به صرفه موجب شده است تا استفاده از آنها به شدت افزایش یابد . این جهش در تقاضا موجب پدید آمدن حجم بالایی از داده های دیده بانی دیجیتالی گشته است . داده هایی که نیاز دارند به درستی ذخیره و تحلیل شوند . عوامل بسیاری وجود دارند که مشوق استفاده از دی وی آر به جای ان وی آر هستند . عواملی چون تقاضای تصاویر با کیفیت اچ دی ، وجود پختگی و قابلیت اطمینان در راهکارهای تحت شبکه (آی پی) ، استفاده از هاردیسک های ارزان تر و جادار تر برای ذخیره سازی ، کانال های ان وی آر "نا محدود" و دیدبانی از راه دور . با این همه محرک های اصلی عبارتند از : قیمت و استاندارد سازی ، تیم بید الف ، مدیر تولید آی پی شرکت تکوین سامسونگ در اروپا معتقد است : " تولید کنندگان بزرگ با ارائه محصولات مقرون به صرفه آی پی کمک کرده اند تا این روند انتقال با شتاب بیشتری انجام شود ، چراکه نصب دوربین های مدار بسته آی پی بر روی همین زیرساخت های شبکه فعلی آن را مبدل به گزینه ای ارزان تر می کند . وی ادامه داد : محرک اصلی در انتقال از دی وی آر به ان وی آر مسئله استاندارد سازی است . اغلب ساختمان های نوساز از یک سیستم کابل کشی ساخت یافته بهره می برند که به گونه ای طراحی شده اند تا کلیه سیستم های داخلی از تلفن گرفته تا مدیریت ساختمان را پشتیبانی کنند . منطق حکم می کند که سیستم های امنیتی نیز باید از همین زیر ساخت ها استفاده کنند . الین کائو مدیر تولید شرکت کیوان آی پی سیستمز می گوید : در ناحیه اروپا خاورمیانه و افریقا پروژه های جدید ( و حتی پروژه های قبلی که حالا نیاز به ارتقاء سیستم دارند ) رفته رفته در حال حرکت به سمت استفاده از آی پی هستند ، در حالی که مدت هاست در قاره آمریکا ، سازمان های دولتی و بخش های بزرگ اقتصادی با راهکارهای آی پی هماهنگ شده اند . البته تعدادی از کشورهای در حال توسعه درناحیه آسیا اقیانوسیه همچنان از راهکارهای آنالوگ استفاده می کنند . به طور کلی تمامی بخش های بازار در حال حرکت به سمت بکارگیری از راهکارهای آی پی هستند . که به نوبه خود خبر بسیار خوبی برای بازار ان وی آر محسوب می شود . "وی همچنین معتقد است" دسته ای دیگر از راهکارهای تقریبا پر طرفدار سیستم های آنالوگ هستند که همچنان در کارهای خانگی کوچک و یا بازارهای خانگی مورد استقبال واقع می شود . هرچند با ورود دوربین های تحت شبکه خانگی و راهکارهای ابری ، اکنون حتی راهکارهای خانگی و کوچک نیز به آی پی خواهند پیوست . بودالف ادمه داد : برخی ترجیح می دهند با بکارگیری راهکاری اچ دی و یا یک یا دو مدل دوربین مدار بسته مختلف نیاز خود را برای پوشش کل منطقه مورد نظر برطرف می سازند ، شاید علت این باشد که صرفه جویی در هزینه های نگهداری با سادگی طراحی را به پیاده سازی طراحی هوشمند تر ارجح می دانند . در اصل این روشی است که به وسیله آن می توان یک گام از سیستم های پیچیده تر فراتر رفت و با اتکا بر کیفیت و دقت بالاتر تصاویر اچ دی نیاز به طراحی (پیچیده تر) را ازمیان برد .
الکس ایدا مدیر ارشد بخش راهکارهای امنیتی تصویری APAC در سنی الکرونیز می گوید : بی شک فروش جهانی ان وی آر ها گسترش خواهد یافت دربین کلیه بازارهای جهانی ، گرایش بازار آسیا به سمت سیستم های آی پی تحسین بر انگیز بوده و مطمئنا تاثیر بسیاری بر بالاتر بردن آمار فروش ان وی آر ها خواهد داشت " علاوه بر آن اخیرا دیده شده است که ان وی آر ها یه شرکت های متوسط کوچک و امنیت خانگی هم وارد شده اند . از عوامل اصلی این استقبال می توان قیمت پایین ، نصب و کاربردی آسان را نام برد. بید الف اضافه می کند: ان وی آر ها در پروژه های متنوع تری بکارگرفته خواهند شد،به خصوص با واحد های 4 و 16 کاناله که هم ظاهر و هم کارکردی بسیار مشابه با دی وی آر ها دارند،این ان وی آر ها با دارا بودن خروجی مانیتور و دی وی دی رایتر استفاده از راهکارهای آی پی را برای نصابان و کاربران ساده تر می کنند . با این حساب دیگر دیدن سبیستم اچ دی 4 کاناله در مغازه ای کوچک و لوکس غیر عادی نخواهد بود . " از عوامل دیگر می توان به پشتیبانی ان وی آر از امکان POE اشاره کرد . کالین ونگ مدیر تولید ان وی آر در شرکت داهوا می گوید : ما اولین تولید کننده ای هستیم که اقدام به توسعه و پیاده سازی موفق POE بر روی ان وی آر ها نموده است . امکان PLUG AND PLAY موجود در این تولیدات کار را بسیار ساده تر می کند . این دسته از ان وی آر ها که دارای قابلیت POE هستند با استقبال بسیاری از طرف شرکت های کوچک تر و مصارف خاگی رو به رو گشته اند"

مقایسه ای بین ان وی آر ها و دی وی آر ها :

ان وی آر ها اساسا سرورهای اختصاصی شده ای هستند که به منظور اداره سیستم های دوربین آی پی ساخته شده اند و معمولا از سیستم عامل ویندوز یا لینوکس استفاده می کنند . امروزه ان وی آر ها را به گونه ای طراحی می کنند تا بتوان آنها را در رک ها جایگذاری کرد و برخی از آنها حتی در یک رک واحد قابل جاسازی هستند . بسیاری از ان وی آر ها از بستر های نرم افزاری باز استفاده می کنند تا قابلیت انعطاف پذیری و گسترش سیستم را به خصوص هنگامی که در مراکز بزرگ کورد استفاده قرار می گیرند بهبود بخشند .

دلایل اصلی که بر اساس آن بسیاری از کاربران ان وی آر را به دی وی آر ارجح می دانند عبارت اند از :

دقت تصویر بالاتر در هر کانال

فضای ذخیره سازی : که در ان وی آر ها از هر دی وی آری بالاتر است

سادگی مدیریت : ان وی آرها بسادگی و از طریق نرم افزار قابل مدیریت هستند

قابلیت گسترش پذیری بالا : هر ان وی آر قادر به اداره تعدادی بیشتر دوربین است

امنیت بالاتر : سیگنال های دوربین آی پی به سختی قابل رد گیری بوده و دارای فایروال هستند

بهره وری در هزینه ها برای شرکت های متوسط و کوچک ، چرا که ترکیبی از یک کامپیوتر متوسط (از نظر توان پردازشی) و یک ان وی آر از نظر عملکرد بسیاری از دی وی آر ها را پشت سر خواهد گذاشت .

کاهش هزینه ها :

بدون نیاز به پرداخت هزینه برای خرید لایسنس می توان چندین کامپیوتر مختلف را به نرم افزار ان وی آر مجهز ساخت

سازگاری با سیستم های آنالوگ

کاهش هزینه کابل کشی

ان وی آر ها به سرعت قابل تعمیر و تعویض بوده و در مقایسه با دی وی آر ها به سادگی قابل ارتقا هستند .

دو قابلیت POE و ارتباط بی سیم کار نصب را در نواحی ای که عملیات کابل کشی مشکل است ممکن می کند .

سرمایه گذاری مطمئن برای آینده
بسیاری از عملکردهای ان وی آر ها مشابه دی وی آرهای قبل ازخود است . همچنین رابط گرافیکی بسیاری از ان وی آرها دقیقا همانند دی وی آر ها هستند . بنابراین تغییر سیستم از دی وی آر به ان وی آر بار اضافی غیر ضروری را بر دوش کاربران قرار نداده تا نیازی نداشته باشد . البته در نصب های کوچک با 16 کانال یا کمتر ، داشتن دانش اولیه کامپیوتر لازم است . ان وی آر ها بر مبنای پی سی یا همان کامپیوتر های خانگی دارای تعداد " نامحدودی" کانال هستند و حتی از آن بهتر ارائه کنندگان وی وی ام اس هایی هستند که نرم افزارهای رایگانی را نیز به صورت پیش نصب بر روی ان وی آرهای خود ارائه می دهند . حتی برای تعداد کانال کمتری چون 8 یا 4 کانال ، کاربران می توانند کامپیوتر رومیزی نه چندان قدرتمند و یک ان وی آر بر مبنای پی سی و یک ام وی اس ابتدایی برای انجام امور مربوطه انتخاب کنند . البته با قبول این واقعیت که ترکیب مذکور انعطاف پذیری و عملکرد محدودی را در اختیار کاربر قرار می دهد. یکی از متخصصین این صنعت می گوید : با پدیدار شدن دوربین های تحت شبکه خانگی و راهکارهای ابری ، حتی راهکار های طراحی شده برای مصارف خانگی نیز به سمت استفاده از آی پی گام بر می دارند .

نیازمندی های ان وی آر:
سادگی در نصب و کاربری ان وی آر ها یکی از نکات برجسته و قابل ذکر آنهاست . انتخاب تجهیزات ذخیره سازی مناسب برای مرتب کردن تصاویر ضبط شده می تواند به امری دلهره آور مبدل شود . یک ان وی آر خوب باید دارای امکانات و توانایی هایی چون : قابلیت انعطاف پذیری در ضبط و پخش تصاویر ، رابط گرافیکی کاربر پسند ، آشکار ساز هوشمند حرکت در تصاویر ویدئویی ، هدایت دوربین های PTZ و همچنین یک واحد کنترل از راه دور داخلی .

بازار اصلی دی وی آر و ان وی آر :

بازار عمده و اصلی دی وی آر های 16 کاناله مانند مدارس راهنمایی ، دبیرستان ها ، بیمارستان ها ، بانک ها ، کارخانجات ، جایگاه های سوخت رسانی ، حمل و نقل جاده ای و از این دست ، با ان وی آر های 32 کاناله جایگزین شده اند .

ان وی آرهای 4 کاناله : فروشگاه های کوچک ، مهد کودک ها ، حمل و نقل عمومی

ان وی آر 16 کاناله (درونی شده ابر مبنای پی سی) : رستوران ها ، بانک ها ، ساختمان های اداری ، امنیت خانگی

ان وی آر های 32 کاناله ( درونی شده بر مبنای پی سی) : مدارس راهنمایی ، بیمارستان ها، کارخانجات ، جایگاه های سوخت رسانی ، حمل و نقل جاده ای ، فروشگاه های بزرگ ، ایستگاه های مترو ، ساختمان های اداری

ان وی آر های 64 کاناله (درونی شده بر مبنای پی سی) : دبیرستان ها ، بیمارستان ها ، بانک ها ، کارخانجات ، حمل و نقل جاده ای ،فروشگاه های بزرگ ، دانشگاه ها ، بخش های دولتی ، مراکز صنعتی ، اماکن نظامی ، هتل ها ، نیروگاه ها ، فرودگاه ها ، حمل و نقل ریلی ، دیدبانی شهری ، استادیوم های ورزشی بزرگ

ان وی آرهای 128 کاناله (درونی شده/ بر مبنای پی سی) دانشگاه ها ، بخش های دولتی ، مراکز صنعتی ، اماکن نظامی ، هتل ها ، نیروگاه ها ، فرودگاه ها ، حمل و نقل ریلی ، استادیوم های ورزشی بزرگ

عمده مصارف دی وی آر ها :

دی وی آر های 4 کاناله : فروشگاه های کوچک ، مهد کودک ها ، امنیت خانگی ، اتوبوس های سیار

دی وی آر های 8 کاناله : رستوران ها ، ساختمان های اداری

دی وی آر های 16 کاناله درونی شده : مدارس راهنمایی ، دبیرستان ها ، بیمارستان ها ، بانک ها ، کارخانجات ، جایگاه های سوخت ، حمل ونقل جاده ای ، فروشگاه های بزرگ ، ایستگاه های مترو

دی وی آر 32کاناله درونی شده : دانشگا ه ها ، بخش های دولتی ، مراکز صنعتی ، اماکن نظامی ، هتل ها ، نیروگاه ها ، فرودگاه ها ، حمل و نقل ریلی و جاده ای ، دیده بانی شهری ، استادیوم های ورزشی بزرگ

این حرکت به سوی استفاده از ان وی آر ها در حال سرایت به بازار های مربوط به دی وی آر های 4 و 8 کاناله نیز هست که بازار امنیت خانگی و فروشگاه های کوچک را شامل می شود البته پروژه های بزرگی چون استادیوم های ورزشی و پروژه های در بر گیرنده زیر ساخت های مهم قبلا ان وی آر های کانال بالا را به کار گرفته اند . در دو جدول بالا موارد استفاده دی وی آر های درونی شده و بر مبنای پی سی آورده شده است .

مروری بر نقاط ضعف دی وی آر ها :

عدم پشتیبانی از دوربین های مگاپیکسلی و قابلیت ضبط تصاویر با دقت حداکثر 567*720 پیکسل (pal)

نیاز به کابل های کواکسیال یا فیبر نوری جهت اتقال تصویر

در سیستم های دوربین مداربسته مبتنی بر دی وی آر ، عملکرد دوربین ها تنها محدود به دریافت تصویر سوژه و ارسال آن به کامپیوتر است

ملاحظات مربوط به ان وی آر ها : پشتیبانی از دوربین ای مگاپیکسلی دارد ؟

امروزه دقت تصویر دوربین های مگاپیکسلی چندان مانند گذشته پهنای باند شبکه را نمی بلعد و با تشکر از استاندارد رو به رشد چهنای باند حاضر و دقت قالب h.264 دیگر اچ دی و دوربین های آی پی مگاپیکسلی مانعی برای رواج بیشتر نخواهند داشت . اما باید اشاره کرد که برخی از ان وی آر ها از ضبط تصاویر دقت بالا پشتیبانی نمی کنند . انتخاب یک ان وی آر که از ضبط مگاپیکسلی پشتیبانی نمی کنند. انتخاب یک ان وی آر که از ضبط مگاپیکسلی پشتیبانی کند می تواند ضامن سیستم دیدبانی شما برای برطرف کردن نیاز های آتی تان باشد .

پایداری نرم افزار ان وی آر :

برای اطمینان بیشتر از پایداری نرم افزار ان وی آر خود می توانید سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنید ، که در مجموع انجام اصلاحات نرم افزاری در آن ساده بوده و همچنین کاربر نهایی به راحتی می تواند به آن تسلط یابد . به علاوه ان وی آر های درونی شده لینوکس نه تنها بسیار پایدارند، بلکه از نظر هزینه نیز به صرفه تر هستند .

مقیاس پذیری :

برای افزایش عمر کاربری سخت افزار های موجود و کاهش کل هزینه مالکیت سیستمی را انتخاب کنید که اجازه می ده در ماه ها یا سال های آینده و در صورت نیاز بتوانید به تعداد دوربین های موجود اضافه کنید، بدون آنکه مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای خرید لایسنس های دوربین باشید .

نظارت در محل :
البته می توان این مورد را نادیده گرفت ولی اگر راغب هستید که گه گاه تصاویر ویدئویی را به صورت زنده تحت نظارت بگیرید بهتر است مطمئن شوید که ان وی آر شما دارای درگاه vga جهت اتصال مستقیم مانیتور هست .
با استفاده از چیپ دام رایند تعمیر ان وی آر معیوب را کوتاه کنید .

ارسال سخت افزار معیوب با استفاده از خدمات شرکت سازنده (ram) میتواند هزینه بر و زمان بر و اغلب طاقت فرسا باشد . لذا در موارد امنیتی حساس لازم است سخت افزار های اضافی و پشتیبان برای جلوگیری از بروز اختلال در سیستم پیش بینی شود . البته راه دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از ان وی آر هایی است که مخصوصا طوری طراحی شده اند که در آن برنامه مدیریت ویدئو از قبل بر روی یک چیپ دام بارگذاری شده است . در این روش بجای اینکه کل سخت افزار برای تعمیر ارسال شود تنها لازم است تا آن چیپ کوچک جایگزین گردد. سارا یلین معاون شرکت دیجیتال لینستک می گوید : ان وی آر های ما را می توان به یک دام قدرتمند مجهز نموده که نرم افزار ان وی آر و سیستم عامل لینوکس روی بارگذاری شده است .

دیگر ملاحضات : طراحان سیستم
شاید انتخاب درست طراح سیستم اهمیت کمتری از انتخاب بین دی وی آر و ان وی آؤ نداشته باشد . باور عمومی بر این است که طراحان سیستمی که دارای دانش کافی در زمینه فناوری اطلاعات هستند برتری چشمگیری نسبت به سایر طراحان سیستم دارند . چون فرض بر این است که ایشان قادرند خدمات و پشتیبانی بهتری را ارائه دهند . دانش ایشان نسبت به مسائل شبکه اجازه می دهد تا رفع امور مشتریان تسریع گردد . کالین ونگ متذکر شد : بسایری از طراحان سیستم خود از توسعه دهندگان و ارائه کنندگان نرم افزاری هستند و این دانش و تجربه در امر توسعه نرم افزاری است که ایشان را قادر می سازد تا در بیشتر موارد خواسته های مشتریان را مرتفع سازند ." و سپس ادامه داد : امروزه تولید کنندگان سرمایه گذاری بیشتر و بیشتری در زمینه نرم افزار و خدمات می کنند و به آرامی از یک تولید کننده محصول در حال تبدیل شدن به یک ارائه دهنده راهکار کامل هستند"
تعداد روز افزونی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در حال تغییر حوزه فعالیت و تمرکز و بر بازار دیدبانی ویدئویی هستند . این رویکرد مرتبط با مرز و حاشیه پایینی صنعت فناوری اطلاعات هستند . تجربه نشان داده است که داشتن دانش و تجربه ی کافی در زمینه دیده بانی ویدئویی به همان میزان مهم است . سارالین ابراز داشت : ما معتقدیم که طراحان سیستم با زمینه سی سی تی وی همچنان بر بازار غلبه دارند . برای ما ، واحد تحقیق و توسعه مان ، مهندسین تحلیل عیوب سیستم و بالاخره بخش فروشمان همگی همکاری تنگاتنگی با طراحان سیستم مان داریم . بنابراین همگی باید درک کاملی از راهکاری که می فروشند داشته باشند . الکس آیدا نیز در نظری مشابه گفت : زمانی که بخواهید برای یک پروژه سیستم دیدبانی به دنبال طراح سیستم بگردی مهم است گزینه ای را انتخاب کنید که دارای دانش متوازنی در زمینه های مربوط به سیستم های دیدبانی است . به علاوه ما معتقدیم که ارائه خدمات و پشتیبانی بهتر بخشی از ارزش ها و مشخصات یک طراح سیستم است." برای حذف نگرانی از آینده سرمایه گذاری در سیستم ویدئویی تان مهم است که به دنبال طراح سیستمی بگردید . که دارای هر دو تخصص فناوری اطلاعات و سیستم های امنیتی باشد .

یک دوربین کنترل ترافیک را همچنین دوربین کنترل امنیتی خیابان دوربین کنترا قوانین خیابانی،رادار عکس دوربین کنترل سرعت gasto یک ماشین جریمه کننده اتوماتیک است. این دستگاه شامل یک دوربین است که در کنر بزرگراه نصب شده و یا بر روی یک ماشین اجرایی برای شناسایی و آشکار سازی تخلفات غیر قانونی ترافیکی، نصب شده است. از جمله این کاریردها و مناطق مورد استفاده عبارتن از :شناسایی سرعت غیر مجاز، ماشین هایی که از چراغ قرمز عبور می کنند، استفاده غیر مجاز از مسیر ویژه اتوبوس،در کنار یک منطقه دریافت شارژ برای ثبت وسایل نقلیه در زمان های پیک ترافیک به منظور کاهش ترافیک و در دیگر مناطق.

آخرین سیستم های شناسایی اتوماتیک پلاک خودرو، برای شناسایی سرعت های متوسط بکار می روند و نگرانی هایی درباره از دست رفتن حریم خصوصی و اعطاءأ توانایی و قدرت به دولت ها برای اعمال و استقرار نظارت بیشتر و متمرکز بر حرکت وسایل نقلیه و همچنین به واسطه آن بر مالکان وسابل نقلیه، را افزایش داده است.

انواع سیستم ها:

کنترل مسیر ویژه اتوبوس

برخی از دوربین های کنترل مسیر ویژه اتوبوس از یک سنسور نصب شده در خیابان استفاده می کنند، که دوربین تشخیص پلاک خودرو را فعال می سازد و این دوربین، شماره وسایل نقلیه را با لیست وسایل نقلیه مورد تائیید مقایسه کرده و تصاویر دیگر وسایل نقلیه که در لیست موجود باشد را ذخیره می کند. دیگر سسیتم ها از یک وربین نصب شده روی اتوبوس استفاده می کنند، برای مثال در لندن، مسیر های قرمز را که توقف به هر منظور در آنها ممنوع است، مانیتور می کند.(به غیر از تاکسی ها و دارندگان مجوز پارک برای افراد معلول)

دوربین کنترل چراغ قرمز:

دوربین کنترل چراغ قرمز، یک دوربین کنترل ترافیکی است، که از وسیله نقلیه ای که به صورت غیر مجاز از چهار راه عبور کرده، در حالی که چراغ قرمز بوده عکس میگیرد. این دوربین به وسیله عکس برداری اتوماتیک از وسایل نقلیه به جریمه نمودن رانندگان متخلف و آنهایی که از چراغ های راهنمایی تبعیت نمی کنند،کمک می کند. این سیستم،به طور مداوم سیگنال ترافیکی را مانیتور نموده و دوربین برای شناسایی هرگونه وسیله نقلیه ای که بیشتر از حداقل سرعت از پیش تنظیم شده در دستگاه را داشته باشد و در زمان مشخصی بعد از این که سیگنال چراغ راهنما قرمز شد وارد چهار راه شود فعال میگردد.

اجرای محدودیت سرعت:

دوربین های کنترل سرعت برای مانیتور نمودن، مطابق با محدودیت های سرعت استفاده می شوند که ممکن است روش های liderT doppler یا شناسایی اتوماتیک شماره پلاک خودرو را بکار ببرند.

دیگر سیستم های کنترلی نیز وجود دارند که مبتنی بر دوربین نمی باشند .سیستم های دوربین دار کنترل سرعت متحرک و یا ثابت که در زمان طی شده توسط وسیله نقلیه سفر بین دو یا تعداد بیشتری از سایت های دور از هم را اندازهگیری می کنند( از چندین صدمتر تا چندین صد کیلومتر) دوربین های شناسایی شماره پلاک خودرو نامیده می شوند.

(ANPR)

این دوربین ها زمان حرک وسیله نقلیه در یک فاصله ثابت را اندازه گیری می کنند. و سپس سرعتوسیله نقلیه برای مسیر مذکور را محاسبه می نماید. از این رو این تکنولوژی از دوربین های مادون قرمزی که به یک کامپیوتر متصل هستند،برای خواندن شماره ثبتیوسیله نقلیه و شناسایی آن در همان زمان (به طور همزمان) استفاده می کند. بنابراین نام مالک به راحتی استنتاج می شود.

شناسایی اتوماتیک شماره پلاک وسیله نقلیه:

شناسایی اتوماتیک وسیله نقلیه می تواند برای مقاصدی غیر مرتبط با قوانین کنترلی و اعمال ترافیکی بکار رود در اصل هر آزانس یا نماینده یا هر فرد که به دیتای حاصل از دوربین های ترافیکی و یا دوربین های نصب شده برای دیگر مقاصد دسترسی داشته باشد.قادر است هرگونه حرکت وسایل نقلیه را برای هر منظور ویا هدفی ردیابی نماید

سیستم ANPRپلیس انگلیس، تمام وسایل نقلیه عبوری از نقاط ویژه و خاصی را در شبکه خیابان ملی،ذخیره و فایل می نماید. این امر به آنها اجازه نفوذ به منظور ردیابی حرکت های وسایل نقلیه و افراد در سطح کشور را می دهد.

در اروپا یک زندانی 80 ساله به نام جان کتس و دخترش لیندا بدون انجام هیچ گونه جرمی،در حالی که در لندن در حال رانندگی بودند،توسط پلیس شهر لندن متوقف شدند. کشور انگلیس،وسایل نقلیه خود را براساس بخش 44 از قانون 2000 تروریست مورد بازرسی و جستجو قرار می داد واگر افراد از پاسخ دادن به سوالات آنها اجتناب می کردند آنهارا تهدید به دستگیری می نمودند. بعد از اینکه آنها به طور رسمی شکایت کردند، مشخص شد که هنگامی که تصویر ماشین آنها به وسیله دوربین های CCTV ANPR کنار خیابان،قرار گرفته شده است، به علت اینکه آنها نزدیک تظاهرات EDO MBM در BRIGHTON دیده شده بودند، تصویر مذکور در دیتابیس کامپیوتر ملی پلیس به عنوان مورد مهم و حساس علامت خورده بود؛بنابر این آنها را متوقف نموده اند. منتقدان به این نکته اشاره داشتند که جان کتس،بدون هیچ گونه جرمی مظنون شناخته شده است، با این وجود زیر ساخت نظارتی گسترده و پیچیده انگلیس، به آنها اجازه می دهد که بر اساس ارتباط و وابستگی آنها را مورد هدف قرار دهد.

دیگر سیستم ها:

1.دوربین های مخصوص گرفتن شارژ اضافی در مواقع پرترافیک برای شناسایی وسایل نقلیه کنار محیط پرداخت در صورتی که مبلغ و هزینه مورد نظر و مناسب پرداخت نگردد.

2.دوربین های مسیر مربوط به وسایل نقلیه رزرو شده به منظور شناسایی وسایل نقلیه ای که در ملزومات تردد تخلف می کنند.

3.دوربین های آلودگی صوتی که مدارک مربوط به وسایل نقلیه سنگین، که قوانین صوتی مربوطه را به وسیله استفاده ترمز موتور (افزایش اندازه لوله اگزوز)زیر پا گذاشته اند، ثبت می نماید.

4.دوربین های محل تقاطع دو خط راه آهن به منظور شناسایی وسایل نقلیه ای که از تقاطع راه آهن عبور کرده اند.

5.دوربین های پارکینگ که استشهاد لازم برای وسایل نقلیه ای که به طور غیر قانونی پارک نموه اند را صادر می سازد.

6.دوربین های باجه عوارضی به منظور شناسایی وسایل نقلیه ای که بدون پرداخت عوارضی از باجه عوارضی عبور می کنند.

7.دوربین های کنترل دور زدن در چهار راه هایی که دورزدن و یا گردش به سمت خاصی در مواقع قرمز بودن چراغ ممنوع می باشد. این نوع دوربین ها اغلب در شهرها یا مناطق پر جمعیت به کار می رود.

8.سیستم اتوماتیک شناسایی شماره پلاک وسیله نقلیه برای چند منظور می تواند استفاده شود که شامل شناسایی وسایل نقلیه ای که مالیات خود را پرداخت نکرده اند و یا بیمه ندارندماشین های دزدیه شده و سرقتی و نظارت بالقوه و انبوه بر ماشین سواران می باشد.

سیستم های دوربین ثابت می توانند در جعبه ها یا دکل های کنار خیابان نصب شوند و یا به جرثقیل پل و یا پل عبر روی خیابان متصل گردند و این دوربین ها همچنین می توانند در سطل های زباله نیز به طور مخفی نصب گردند.

دوربین های کنترل سرعت متحرک ممکن است توسط دست نگه داشته شوند. یا روی سه پایه و یا روی ماشین نصب شده باشند. در سیستم هایی که روی ماشین نصب شده اند،تجهیزات شناسایی دوربین ها می توانند روی خود وسیله نقلیه نصب شوند یا به طورساده روی سه پایه در کنار وسیله نقلیه نصب شده و در خارج از پنجره و یا در مستقر شده باشد.اگر دوربین به طور ثابت به وسیله نقلیه نصب شده باشد، لزومی ندارد که وسیله نقلیه اجرایی در یک جا، مستقر باشد و می تواند درجهت و یا خلاف جهت جریان ترافیکی ،حرکت نماید.

در مورد دوم ، یعنی حرکت در خلاف جهت ترافیک، بسته به جهت حرکت ، سرعت نسبی وسایل نقلیه مورد نظر نیز می تواند یا سرعت خود ماشین اجرایی جمع و یا از آن کم شود. تا سرعت واقعی خود را به دست آورد،سرعت سنج وسیله نقلیه ای که دوربین روی آن سوار است باید با دقت تنظیم شده اند.

تعدادی از سیستم های شناسایی شماره پلاک خودرو می توانند از وسایل نقلیه استفاده نمایند

حسگر دوربین مدار بسته

وظیفه حسگر دوربین مدار بسته تبدیل پرتوهای نور متمرکز به سیگنال ویدئویی متغیر در زمان است. این سیگنال ویدئویی پس از تولید به وسیله تجهیزات مخابراتی (کابل کواکسیال،زوج تابیده شده،فیبر نوری،امواج رادیویی) از طریق بستر انتقال به مرکز کنترل انتقال می یابد. حسگرهای حالت جامد برای تبدیل روشنایی تصویر به سیگنال ویدئویی از آرایه های سیلیکونی فوتو-حسگر (پیکسل) استفاده می کنند. این سیگنال پس از تقویت به منظور نمایش به نمایشگر منتقل می شود.
حسگر های حالت جامد از نظر فن آوری ساخت به چهاردسته اصلی ccd,cpd,cid,cmos تقسیم می شوند. در صنعت ساخت دوربین های حفاظتی از دسته اول تا چهارم استفاده می شود و توان مصرفی آنها از کسری از وات شروع و به 8 الی 20 وات برای دوربین های لوله کاتدی ختم می شود. شارژ الکتریکی در زمان شکل گیری تصویر روی حسگر دوربین به ولتاژ تبدیل می شود. این ولتاژها با استفاده از مبدل آنالوگ به دیجیتال به دست عدد تبدیل می شوند و برای پردازش های بیشتر نظیر تنظیم شدت روشنایی و رنگ به واحد پردازش تصویر ارسال می شوند.چشم انسان تصویر را یک جا نمایش می دهد اما سیگنال ویدئویی در دوربین معمولی یا مادون قرمز حرارتی پس از پیمایش نقطه به نقطه و پیکسل های افقی و عمودی حسگر های سیاه-سفید یا رنگی تولید می نمایند پیمایش از کنج بالایی سمت چپ تصویر شروع شده و در کنج پایین سمت راست خاتمه می بابد دوربین های رنگی با اختراع و استفاده از الگوریتم اصلاح رنگ بایر و سیستم تعادل رنگ سفید در ساخت دوربین،تولید شدند. این نوع فیلتر از فیلتر آبی -سبز-قرمز -قرمز و سبز تشکیل شده اند. به علت حساسیت زیاد چشم به رنگ سبز ،در این فیلتر رنگ سبز نسبت به رنگ های آبی و قرمز بیشتر استفاده شده است. فیلتر دیگری که از آن برای ذخیره اطلاعات رنگی استفاده می شود فیلتر رنگی CMYG (فیروزه ای،گلبهی،زرد و سبز است) با افزایش تعداد پیکسل های حسگر جزئیات بیشتری از صحنه قابل فیلم برداری می شود.حسگرهای سیاه -سفید و رنگی برای تولید تصویر شفاف و بدون نویز طوری طراحی می شوند که در طی شبانه روز با تغییرات سطح روشنایی سازگار شوند.نتیجه چنین طراحی هایی ساخت دوربین های ICCD,CMOS,CCDو مادون قرمز حرارتی است.بیشترین کاربرد به ترتیب متعلق به ICCD,CMOS,CCD و مادون قرمز حرارتی است.به علت حساسیت به نور نزدیک به مادون قرمز حسگرهای CCD,CMOSعلاوه بر کاربرد های روزانه معمولا در برخی مواقع از انها در کاربردهای شبانه هم استفاده می شود .نقاط قوت و ضعف های موجود در فن آوری ساخت حسگر های CCDو CMOS باعث شده است که کاربری های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال به علت فن اوری پیشرفته ساخت حسگر های CCD, این حسگر ها در ساخت حافظه رایانه های شخصی استفاده می شوند .از حسگرهای ICCD برای کاربری شبانه و تحت شرایط روشنایی بسیار کم استفاده می گردد و در تاریکی مطلق,مه گرفته و گرد و غبار بهترین گزینه حسگر های مادون قرمز حرارتی هستند.

فن آوری ساخت حسگرهای CCD:
شارژ الکتریکی هر پیکسل در حسگر CCD از طریق تعداد محدودی گره خروجی -اغلب یک گره-به مبدل ولتاژ منتقل می گردد و پس از تبدیل شدن به سطوح مختلف ولتاژی از آن میانگین گیری شده و به صورت سیگنال آنالوگ از تراشه CCD خارج می شود .در مرحله بعدی سیگنال خروجی تقویت شده و به وسیله مبدل A\D به رشته عددی تبدیل می گردد و در نهایت به بیرون حسگر ارسال می شود. در تبدیل شدت روشنایی به سیگنال ویدئویی با استفاده از تمامی پیکسل ها یکپارچه گی خروجی (عاملی مهم در تعیین کیفیت تصویر)افزایش می یابد. در حسگر های CCD ،تقویت کننده یا مبدل های A/Dپیش ساخته وجود ندارد و بسیاری از مراحل بیرون از حسگر CCD انجام می شوند.
30 سال از استفاده حسگر های CCD در ساخت دوربین های عکاسی و فیلم برداری میگذرد و کیفیت بالای آنها سبب گردیده همچنان از آنها در ساخت دوربین استفاده شود. عموما این حسگر ها نسبت به حسگر های CMOS حساسیت نوری بالاتر و نویز کمتری دارند و در شرایط کم نور تصاویر بهتری تولید می کند .با این وجود حسگر ها معایبی نیز دارند.از آن جمله می توان به گران قیمت بودن و پیچیدگی اتصالات آنها در داخل دوربین اشاره کرد.علاوه بر این حسگر CCDمی توان 100 برابر بیشتر از حسگر CMOS مشابه خود برق مصرف کند.

فن آوری ساخت حسگر های CMOS:

در تراشه CMOS آرایه پیکسلی با مبدل A/D و تقویت کننده یکپارچه شده است. در حسگر های CMOS قابلیت ایجاد پنجره وجود دارد. که به کاربر امکان خواندن فقط یک قسمت از آرایه پیکسلی را می دهد. از این مزیت در تولید تصاویر کیفیت بالا و PTZدیجیتالی یا داشتن نرخ ارسال فریم بالاتر برای یک قسمت کوچک از آرایه پیکسلی استفاده می شود. پیشرفت های اخیر در فن آوری ساخت و یکپارچه سازی قسمت های مختلف در تراشه حسگرهای CMOS باعث شده بیش از پیش کیفیت تصویر این حسگر ها به حسگر های CCD نزدیک شود و قیمت تمام شده دوربین ها کاهش یابد .اتلاف توان حسگرهای CMOS در مقایسه با حسگر های CMOS در مقایسه با حسگر های CCD کمتر و ابعاد کوچکتری دارند.و می توان فرامین و ویژگی های بیشتر را در تراشه آنها یکپارچه سازی کرد.علاوه بر این به علت ارزانی حسگر های CMOS مگاپیکسلی نسبت به حسگر های CCD مگاپیکسلی ،تقاضا برای استفاده از آنها بیشتر است.

حسگر های مگاپیکسلی:
در هنگام انتخاب حسگر دوربین هماهنگی میان ابعاد حسگر ،دوربین مگاپیکسلی و پیکسل های آنها بسیار مهم است. به دلایل اقتصادی ،ابعاد بسیاری از حسگر های مگاپیکسلی- یعنی حسگر هایی که تعداد پیکسل آنها یک میلیون یا بیشتر باشد .هم اندازه یا کمی بزرگتر از حسگر های است که برای دوربین های با وضوح تصویر VFA (آرایه نگاره سازی ویدئویی) یعنی 640*480(307200) پیکسل استفاده می شوند. فرق حسگر های مگاپیکسلی نسبت به حسگر های VGA در تعداد پیکسل های بیشتر و ابعاد کوچک تر حسگر مگاپیکسلی است. به عنوان مثال برای حسگر های 1پ3 اینچی ابعاد پیکسل حسگر 2 مگاپیکسلی 3 میکرومتر و برای حسگر 1/3 اینچی مشابه VGA 7/5 میکرومتر است. از آن جایی که ابعاد پیکسل دوربین مگاپیکسلی کوچک تر است ،نور منعکس شده از صحنه به تعداد بیشتری از پیکسل ها می رسد و به همین دلیل وضوح تصویر بالاتر می رود. و جزئیات تصاویر دوربین مگاپیکسلی نسبت به دوربین VGA بیشتر می گردد . از قابلیت بزرگنمایی لحظه ای حسگر مگاپیکسلی می توان برای اجرای فرامین PTZ بدون حرکت دادن دوربین و تولید تصاویر منظره نما یا نمای بسته با کیفیت استفاده کرد.

نظارت مشاهده رفتار ها ،فعالیت ها،یا سایر اطلاعات متغیر درباره افراد ، مکان ها ، و اشیاء به منظور کسب اطلاعات ، اثرگذاری ، مدیریت راهبردی ، یا محافظت آنها می باشد . این عمل می تواند شامل مشاهده از راه دور توسط تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین های مدار بسته ، یا رهگیری اطلاعات منتقل شده به شکل الکترونیکی باشد و همچنین می تواند شامل روش های ساده و یا بدون استفاده از فن آوری از قبیل عوامل جاسوسی انسانی و یا رهگیری پستی شود .
دو نوع کلی از نظارت وجود دارد ، نظارت فیزیکی و نظارت فنی ، نظارت فیزیکی توسط اشخاص انجام می شود . این تنها راهی است که هدف انسانی می تواند به شکلی مداوم در یک بازه زمانی گسترده مورد مشاهده قرار گیرد . این روش به منظور ایجاد پوشش نظارتی کامل می تواند با شیوه های دیگر ترکیب شود . و ممکن است توسط ماموران قانون نیز مورد استفاده قرار گیرد . این شکل از نظارت نیازمندمهارت هایی خاص می باشد . صرف نظر از روشی که برای تعقیب هدف مورد استفاده قرار می گیرد ، شخص ناظر باید قادر باشد تا اقدامات ضد نظارتی را در حال حرکت ، رانندگی ، و در همه اشکال حمل و نقل مورد استفاده ، پیاده سازی کند . به منظور اجتناب از شناسایی ، شخص یا تیم ناظر نباید در دیدرس مستقیم هدف مورد نظارت قرار داشته باشد .
نظارت فنی از نظارت فیزیکی متداول تر است . این نظارت بر مبنای استفاده از ابزارها و فن آوری ها به منظور مشاهده و ضبط فعالیت های هدف می باشد . با استفاده رو به گسترش ابزارهای مخابراتی از قبیل تلفن ها تلفن های همراه ، پیجر ها ، اینترنت ، فکس و... نظارت فنی منبع اصلی جاسوسی از فعالیت های روزانه هر فردی می باشد . علاوه بر ان ، این روش از ابزار های فنی به منظور ذخیره سازی ، مستند سازی ، و مشاهده یک حرکت خاص از هدف مورد نظر ، مکالماتش ، یا سایر فعالیت های آن بهره می برد . این فرآیند شامل استفاده از ابزار های شنود در خانه خودرو ها ، مشاهده فعالیت های اینترنتی ، ویدئو های حاصل از تلویزیون های مدار بسته ، ردیابی وسایل نقلیه ، ابزار های دید درش ب ، و سایر موارد می گردد .
نظارت برای دولت ها و مجریان قانون به منظور ایجاد کنترل اجتماعی ، تشخیص و مشاهده تهدید ها ، و جلوگیری از فعالیت های جنایی و خرابکارانه ، بسیار سودمند است .
هرچند که بسیاری از حقوق شهروندی و گروه های حفظ حریم خصوصی ، معتقد هستند که اجازه دادن به افزایش نظارت دولت بر شهروندان جامعه در نهایت منجربه محدودیت شدید یا از دست دادن کامل آزادی های فردی خواهد شد .
تایید یک سیستم نظارتی در اغلب موارد می تواند مشکل باشد . این کار معمولا با تایید یک سیستم نظارتی در اغلب موارد می تواند مشکل باشد.
این کار معمولا با تعیین این که آیا سیستم نظارتی در محل وجود دارد . یا خیر انجام می پذیرد . برای این منظور ، سیستم نظارتی ، بر اثر لو رفتن چنین سیستمی ، تصور کند که هدف مورد نظارت درگیر یک فرایند ضد نظارتی شده است .
ممکن است دچار فریب خوردگی در نگرش خود شده و باور کند که هدف مورد نظر در حال انجام فعالیت های غیر مجاز می باشد . در بیشتر موارد متصدیان سیستم های نظارتی در صورت رسیدن به این باور که توسط هدف مورد نظارت مورد شناسایی قرار گرفته اند . از نظارت صرف نظر خواهند کرد . در وضعیت های دیگر گروه های نظارتی ممکن است نظارت خود بر روی هدف راحتی در صورت شناسایی ، حفظ کنند . (نظارت آشکار ) . برای نمونه واضح است که نظارت توسط پلیس در برخی مواقع برای ترساندن اهداف ، به عنوان بخشی از عملیات جنگ روانی می باشد . که معمولا به منظور خنثی سازی هدف از طریق ایجاد ترس و بدبینی انجام می شود .
اصطلاح "ضد نظارت" به اقدامات انجام شده به منظور شناسایی سیستم های نظارتی گفته می شود که می تواند برای مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد . می توان با استفاده از چنین اقداماتی سیستم نظارتی را به گونه ای طراحی و پیاده سازی نمود . که به راحتی توسط اهداف مورد نظارت شناسایی نگردد . علاوه بر ان می توان از وجود سیستم های نظارتی در مکان های مورد نظر که به دلایل امنیتی نباید در ان ها سیستم های نظارتی وجود داشته باشد . یا بنا به مسائل اطلاعاتی و اقدامات جاسوسی ممکن است توسط دشمن یا رقبا سیستم نظارتی مخفی در ان ها قرار داده باشد . مطلع شده و برای جلوگیری از فعالیت نظارتی آن ها اقدام کرد . در اغلب موارد سیستم های ضد نظارتی مجموعه ای از فعالیت ها را به کار می برند که در صورت پیروی از آنها خطر نظارت کاهش می یابد . همچنین با به کار بستن این روش ها می توان سیستم نظارتی را به گونه ای طراحی و پیاده سازی نمود . که احتمال شناسایی آن توسط اهداف مورد نظارت قرار گرفته ، کاهش یابد . سیستم های ضد نظارتی ممکن است از روش های الکترونیکی از قبیل جاروب باگ که فرآیندی به منظور شناسایی ابزارهای نظارتی مانند ابزار های شنود مخفی ، و ابزارهای نظارت دیداری می باشد . برای خنثی نمودن تلاش های ناخواسته کلاهبرداران سایبری در دسترسی به لوازم کامپیوتری برای مقاصد ناپسند مختلف استفاده نماید.

چرا سیستم های نظارتی مهم هستند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا سازمان ها تمایل به جاسوسی از یکدیگر دارند . تشخیص آماری این که چه مقدار از دولت ها و اشخاص قربانی نظارت غیر قانونی وناخواسته هستند . دشوار است . شواهد نظارت اغلب به منظور اجتناب از تبلیغات یا در برخی موارد ، هشدار دادن به جاسوسان از بین می روند . بیشتر سازمان تاثیر می گذارد . بی اطلاعا هستند . در ادامه تنها تعداد اندکی از نمونه ها به عنوان دلایلی برای به کار بردن سیستم های ضد نظارتی آورده شده است .

نمونه های شرکتی و تجاری :

1-محصولات و طرح های جدید . محافظت از اسرار تجارت.
2-سازمان دهی مجدد طرح ها از قبیل ادغام ها و تصرفات
3-مشکلات قانونی شرکت
4-مذاکرات اتحادیه کارگری و استراتژی های گفت و گو
5-محافظت از اطلاعات مالی
6-جاسوسی های صنعتی از سایر شرکت ها یا کشور های
7-جاسوسی از کارکنان داخلی
8-محافظت از اشخاص بسیار مهم

(نمونه های نظارتی)

9-محافظت از رهبران دولت
10-محافظت از جزئیات تحقیقات از جرایم سازمان یافته
11-محافظت از هویت ماموران مخفی
12-اطمینان از این مجرمان مواد مخدر بی اطلاع از حملات و تحقیقات هستند.
13-محافظت از اشخاص در برنامه حفاظت از شاهد

(نمونه های دولتی)

14-تامین امنیت ارتباطات
15-مذاکرات سیاسی
16-محافظت از رهبران سیاسی
17-محافظت از طرح ها و اطلاعات سیاسی و نظامی
18-توسعه فن آوری های پیشرفته
19-تامین امنیت سفارت خانه ها
20-بررسی فعالیت های تروریستی

آیا دستگاه های جاسوسی در دسترس هستند؟

ابزارهای نظارتی اغلب به عنوان افسانه در نظر گرفته می شوند یا محصولاتی که تنها برای جاسوسی های مخفی دولتی فراهم هستند . هرچند از آن جایی که فن آوری جهان به پیشرفت خود ادامه می دهد . ابزارهای نظارتی با کیفیت بالا به آسانی توسط بازار تجاری خریداری می شوند . و حتی می توانند محصولات خانگی متداولی باشند . یک مانیتور کودک یک سیستم نظارتی کامل و عالی می باشد . که قیمتی کمتر از 50 دلار دارد و می توان آن را در بالای سقف قرار داد . زیر میز های اتاق کنفرانس ، پشت یک میز کار ، یا در یک کیف دستی ، یک دوربین با لنز روزن های با کیفیت بالا می تواند در بازار آزاد با قیمتی کمتر از 100 دلار خریداری شود . توجه به این نکته مهم است که همان طور ارزش اطلاعات محافظت شده افزایش می یابد . پتانسیل تهدید و هزینه فن اوری نظارتی موجود نیز افزایش می یابد . جنایتکاران خطرناک می تواندد به آسانی پیدا شوند . و از تجهیزات شنود پیشرفته استفاده نمایند . در نهایت این مسئولیت رهبری سازمان و متخصص امنیتی است که ارزش اطلاعات را در توسعه یک استراتژی امنیتی تعیین نماید .

مقابله با الکترونیکی با سیستم نظارتی:

بیشتر سیستم های نظارتی اطلاعات ، داده ها ،ویدئو، یا صدا را از طریق هوا با استفاده از امواج رادیویی منتقل می کنند . روش مقابله استاندارد با چنین سیستم هایی استفاده از یک دریافت کننده به منظور ردیابی چنین امواجی می باشد . ابزارهای ردیابی حرف های بسیار گران بوده و کار کردن با آن ها نیازمند دارا بودن دانش کافی از امواج رادیویی می باشد . ردیابی توسط این ابزارها عاری از خطا نمی باشد . سیستم های نظارتی پیشرفته می توانند به صورت از راه دور خاموش و روشن شده و برخی نیز می توانند فرکانس کاری خود را بر اساس الگوی از پیش تعیین شده ای به سرعت تغییر دهند . تا ردیابی آ نها بسیار مشکل تر گردد . علاوه بر این ها برخی سیستم ها ممکن است به جای ارسال داده ها ان ها را ذخیره نمایند . همچنین هنگامی که تغذیه یک سیستم نظارتی به اتمام می رسد. هنگام ردیابی قابل شناسایی نمی باشد . علاوه بر آن برخی از ابزارها هستند که هیچ بخش فعالی ندارن و سیگنال صوتی را با جذب انرزی الکترومغنناطیسی از محیط پیرامون خود ارسال می دارند . برای نمونه هدیه ای از جنس چوب کنده کاری شده با دست در سال 1945 از طرف شوروی به سفیر ایالات متحده داده شد که در آن سیستم شنودی جاسازی شده بود که از هیچ بخش فعالی استفاده نمی کرد و به همین دلیل این سیستم تا سابل 1952 شناسایی نشد .
تجهیزات بسیار حساسی به منظور شناسایی میدان مغناطیسی ، یا نویزالکتریکی ساطع شده توسط فن اوری کامپیوتری به کار رفته در ضبط کننده های دیجیتالی استفاده می شود . هرچند که اگر در محل مورد نظر لوازمی از قبیل کامپیوتر ها ، دستگاه ای کپی و یا سایر لوازم الکتریکی و الکترونیکی موجود باشد . کار تشخیص بسایر دشوار می گردد . روش دیگری نیز وجود دارد که از دوربین حرارتی به منظور شناسایی گرمای سیستم به کار رفته یا منبع تغذیه آن که ممکن است در یک دیوار یا سقف جاسازی شده باشد استفاده نمایند .

ابزارهای ضد نظارتی :

ابزارهای ضد نظارتی لوازمی هستند که به کمک آنها سیستم های نظارتی مخفی شناسایی می شوند . این ابزارها عموما از روش های الکترونیکی به منظور شناسایی سیستم ها نظارتی از قبیل سیستم های شنود مخفی و دوربین های نظارتی مخفی استفاده می کنند . چنین ابزارهایی برای یافتن موارد زیر سودمند می باشند .
1.دوربین های مخفی ، چه به صورت بی سیم و چه به صورت با سیم
2.ابزارهای ردیابی با استفاده از GPS
3. سیستم های صوتی جاسازی شده
ابزارهای ضد نظارتی بر اساس قابلیت هایی که دارند دارای گستره زیادی می باشند . ارزان ترین این ابزارها به کاربر اجازه می دهد تا لنز دوربین ها را با قدم زدن به صورت فیزیکی در اطراف محیط مورد نظر و جست و جو برای لنزهای موجود با استفاده از آشکار ساز قرار داده شد در دستگاه شناسایی کند . ابزارهای حرفه ای تر و گران تر به وسیله شناسایی انواع مختلف سیگنال های بی سیم کار می کنند . برخی از این ابزارها به کاربر اجازه می دهند تا تصویر ویئدویی که توسط دوربین مخفی بی سیم در حال انتقال است را مشاهده کنند . بسیار مهم است که کاربر از ویزگی های خاصی که برای شرایط خاص مورد نیاز خواهد بود آگاه باشد .

پارامتر هایی که هنگام تهیه یک ابزار ضد نظارتی باید مورد توجه قرار گیرد .

1.شناسایی دوربین های مخفی : این که آیا ابزار تهیه شده دوربین های مخفی را شناسایی می کند ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این شناسایی برای دوربین های با سیم انجام می شود یا دوربین های بی سیم ؟
2.شناسایی سیستم های بی سیم: این که آیا ابزار نهیه شده سیستم های نظارتی بی سیم را شناسایی خواهد نمود . در صورت مثبت بودن پاسخ این شناسایی در چه فرکانس هایی امکان پذیر خواهد بود ؟
3. شناسایی سیستم های صوتی : این که آیا ابزار تهیه شده سیستم های صوتی مخفی را شناسایی می کند ؟
4.شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: این که آیا ابزار تهیه شده سیستم های ردیاب مبتنی بر GPS را شناسایی می نماید ؟
5. گستره شناسایی : بسته به این که سیستم مخفی شده از چه قدرتی برخوردار است و در کجا مستقر شده است . آیا ابزار تهیه شده می تواند ابزار مخفی را شناسایی نماید .
6. نمایش تصاویر ویدئویی : این که آیا ابزار تهیه شده می تواند ویدئوی تهیه شده توسط سیستم نظارتی مخفی را به نمایش در آورد یا خیر؟ این کار برای مشخص نمودن این که سیستم نظارت مخفی در کجا قرار داده شده است سودمن خواهد بود .
7.پخش صدا : این که آیا ابزار تهیه شده می تواند ویدئوی تهیه شده می تواند به کاربر اجازه شنیدن صدای حاصل از سیستم نظارتی مخفی شده را بدهد یا خیر ؟ این کار برای مشخص نمودن این که سیستم نظارتی صوتی مخفی در کجا قرار داده شده است . سودمند خواهد بود .
8. حالت هشدار : این ویژگی به ابزار اجازه می دهد تا هنگامی که سیستم نظارتی جدیدی در محوطه قرار داده شده برای کاربر هشداری صادر نماید.
در ادامه برخی از ابزارهای ضد نظارتی به همراه قابلیت ها و قیمت آنها آورده شده است .
1-یابنده لنز های دوربین های جاسوسی:
شناسایی دوربین مخفی : دارد (با سیم و بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : ندارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: دارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد.
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 79.99 دلار

3-آشکار سازی دوربین مخفی :
شناسایی دوربین های مخفی: دارد
شناسایی سیستم های بی سیم : ندارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS : ندارد
گستره شناسایی : 6 تا 18 فوت
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا :ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 99.95 دلار

4- آشکار ساز سیگنال رادیویی شخصی
شناسایی دوربین های مخفی :دارد (بی سیم )
شناسایی سیستم های بی سیم : دراد
شناسایی سیستم های صوتی : دارد (بی سیم)
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS ; دارد
گستره شناسایی : به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی :ندارد
پخش صدا :ندارد
حالت هشدار: ندارد

قیمت : 199.95 دلار

آشکار سازی GPS و تلفن همراه :
شناسایی دوربین های مخفی : ندارد
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد (ابزارهای مبتنی بر GPS و تلفن همراه)
شناسایی سیستم های صوتی : دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS : دارد
گستره شناسایی : به قدرت فرستنده بستگی دارد
نایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 29.500 دلار

6- آشکار سازی دوربین های نظارتی بی سیم :
شناسایی دوربین مخفی : دارد (تنها بی سیم}
شناسایی سیستم های بی سیم: دارد
شناسایی سیستم های صوتی: دارد
شناسایی سیستم ها مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا: دارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 399.95 دلار

7-آشکار سازی دوربین بی سیم:

شناسایی دوربین های مخفی : دارد (تنها بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی : ندارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: دارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار : ندارد
قیمت : 495.00 دلار

8-آشکار ساز دوربین بی سیم سه باندی:

به صورت همزمان فرکانس های 1.2 مگاهرتز ، 1.4 مگاهرتز . 5،8 مگاهرتز را شناسایی می کند .
شناسایی دوربین های مخفی: دارد (تنها بی سیم)
شناسایی سیسم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی : دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: دارد
پخش صدا: دارد
حالت هشدار: ندارد
قیمت : 899.95 دلار

9- آشکار ساز: CPM-700

شناسایی دوربین های مخفی: دارد (باسیم و بی سیم)
شناسایی سیستم های بی سیم : دارد
شناسایی سیستم های صوتی: دارد
شناسایی سیستم های مبتنی بر GPS: ندارد
گستره شناسایی: به قدرت فرستنده بستگی دارد
نمایش تصاویر ویدئویی: ندارد
پخش صدا : ندارد
حالت هشدار: دارد
قیمت : 2000.000دلار

ذخیره سازی بخش لاینفک هر سیستم دیدبانی ویدئویی است . این بخش معمولا جزو گران ترین قسمت های سیستم نیز هست .

هرچند آگاهی از بهترین روش ذخیره سازی که بتواند نیازهای کاربر نهایی را برآورده سازد می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش قابلیت اطمینان اثر گذار باشد .

وقتی گزینه های بیشتری برای انتخاب وجود دارد انتخاب بهترین روش ذخیره سازی از بین این گزینه ها به نحوی که بتواند جوابگوی نیازها و شرایط مشخصی باشد

کاری پیچیده خواهد بود . جان میناسیان ، مدیر ارشد تولید سیستم مدیریت ویدئویی آی پی در شرکت اشنایدر الکتریک می گوید . در گذشته این فناوری

حول کاهش کیفیت تصویر یا کاهش نرخ فریم تصاویر ضبط شده در گردش بود . اما در سال های اخیر پیشرفت و جاذبه دوربین های دارای دقت

بالاتر تصویر و همچنین وجود دستورالعمل هایی که سیستم را ملزم به نگهداری طولانی تر تصاویر ضبط شده می کنند . تصاویری که لازم است

با دقت بالا و به صورت زنده و دائمی ذخیره شوند . همگی باعث شده اند . تا شیوه های پیشین مدیریت ذخیره سازی منسوخ شوند .

صنعت امروز بیش از پیش نیازمند یافتن یک معماری ذخیره سازی است که در ان مسائلی همچون کاهش هزینه ، قابلیت اطمینان بالا

و مقیاس پذیری مد نظر قرار گرفته شده باشد و بتواند رضایتمندی کاربر نهایی و همچنین الزامات دستورالعمل های موجود را برآورده سازد.

ملزومات ذخیره سازی:

انتخاب شیوه ذخیره سازی نوعا بسته به عواملی چون اندازه شرکت ، چشم انداز سرمایه گذاری و نیاز های ذخیره سازی است .

از همه مهمتر اینکه یک سیستم امنیتی باید دارای قابلیت مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالا بوده و بتواند خود را با تغییر نیاز های امنیتی شرکت هماهنگ کند.
عواملی همچون پهنای باند و نیاز های سیستم و این که آیا سیستم مذکور قادر به برآورده ساختن این نیاز ها هست یا خیر نیز باید مد نظر قرار گیرند .

در اکثر نصب ها عموما یک روش ترکیبی از چند روش ذخیره سازی استفاده می شود.
مقررات دولتی ، استانداردهای صنعتی یا دستورالعمل های داخلی ، هریک الزامات مرتبط با تصاویر ضبط شده ویدئویی را مشخص نموده اند .

یارموکالیوماکی ، مدیر تولید شرکت اکسیس می گوید : زمان ذخیره سازی و حجم داده های ضبط شده هستند که تعیین می کنند از کدام

راهکار ذخیره سازی باید استفاده شود البته نیاز به گفتن ندارد که بخش های مختلف بازار نیازهای متفاوتی نیز دارند . به عنوان نمونه می توان

به فروشگاه های برخی مناطق اشاره کرد . که ذخیره سازی 30 روزه داده های تصویری در آن ها متداول است.
در آمریکا قوانین ایالت های مختلف با یک دیگر تفاوت دارند . و کشورهای نختلف نیز از این قاعده مستثنا نیستند. میناسیان همچنین ابراز داشت :

مبادی تشکیل پرونده جنایی در دادگاه های کالیفرنیا توصیه می کنند . مدارک ویدئویی برای 365 روز نگهداری شوند. طبق قوانین ایالات نوادا در برگزاری

مسابقات ورزشی لازم است . تصاویر ویدئویی تمامی دوربین ها با نرخ 30 فریم بر ثانیه و با حداقل دقت CIF4 ضبط شده و برای هفت روز نگهداری شود.

اخیرا در فرانسه نیز قوانین امنیت عمومی جدیدی به تصویب رسیده است . که ضبط تصاویر با حداقل دقت CIF4 و به صوزت زنده را برای تمامی

کاربردهای امنیت عمومی و دیدبانی شهری اجباری ساخته است .

نصب در ابعاد بزرگ:

ان وی آر ها اولین انتخاب در دنیای دوربین های مگاپیکسلی هستند . به علاوه در پروژه های بزرگ نیز ترجیح داده می شود سیستم مدیریت

و ذخیره سازی داده های ویدئویی به صورت مرکزی می باشد.
پروژه های دیدبانی بزرگ با چندین چالش روبه رو هستند از دیدگاه ذخیره سازی این چالش ها مدیریت چندین جریان طولانی محتوا و حصول اطمینان

از کافی بودن فضای ذخیره سازی نصب شده (یا قابل اتصال) را شامل شوند . تا بر این اساس ضبط جریان های ویدئویی به طور دائمی ،

بدون وقفه و با کیفیت تصویری مناسب تضمین شود . در صورتی که سیستم ذخیره ساز نتواند از عهده این امر بر آید نرخ و کیفیت فریم افت خواهد کرد.

پروژه های بزرگی چون فرودگاه ها اماکن دولتی،مراکز تجاری و زیر ساخت های حیاتی نیازمند بهره گیری از ذخیره سازهای بر پایه کامپیوتر های

شخصی یا سرورهای ذخیره سازی هستند. چنین سیستم هایی نیازمند توان پردازشی و امنیت بالا هستند .

ذخیره ساز ا بر پایه کامپیوتر شخصی یا سرور دارای قابلیت اطمینان بالاتری در این زمینه هستند.
قابلیت های ذخیره سازی وابسته به اندازه و سیستم امنیتی مورد بحث است . برای مثال یک سیستم 100 دوربینه

با ذخیره سازی 7 روزه و ضبط 24 ساعته که دارای نرخ فریم 15 فریم بر ثانیه است و این تصاویر نیز با استفاده از الگوریتم MJPEG فشرده هستند.

برای ذخیره سازی این حجم از داده به بیش از 30 ترابایت فضا احتیاج دارد . در نتیجه بنابر گفته کالیوماکی " راهکاری که بتواند حجم بالای داده

را برای مدت زمانی طولانی ، مانند آنچه در اماکن دولتی مرسوم است . نگهداری کنند . لازم است که از راهکارهای مرکزی مانند ان وی آرها

و ذخیره سازهای سرور پایه استفاده نماید .

مکمل ذخیره ساز مرکزی:

سازمان های بزرگ به طور روز افزونی خواستار در اختیار قرار گرفتن راهکارهای دارای پشتیبان خطا هستند . بدین منظور از ذخیره ساز لبه ای استفاده می شود .

که در کنار ذخیره ساز مرکزی راه اندازی شده و در مواقعی که سیستم ذخیره ساز مرکزی به هر دلیل از دسترس خارج است . داده های ویدئویی را

به صورت محلی ذخیره می نماید . همچنین کار بر نهایی می تواند با راه اندازی هم زمان ذخیره ساز لبه ای در کنار ذخیره ساز مرکزی احتمال از دست رفتن تصاویر

در اثر خطاهای شبکه یا ذخیره ساز مرکزی را از بین ببرد . در این صورت می توان تصاویری که به صورت محلی ذخیره شده اند را در زمانی دیگر با تصاویر موجود

بر روی ذخیره ساز مرکزی تلفیق نمود .
بر این اساس تام لارسون یکی از مدیران BCDVIDEO معتقد است . امروزه دیگر نمی توان از ذخیره ساز لبه ای به عنوان راهکار اصلی ذخیره سازی

در پروژه های بزرگ یاد کرد. اما همچنان می توان از آن به عنوان راهی برای افزایش منابع ذخیره سازی استفاده نمود . درونی سازی ذخیره ساز لبه ای

با سیستم ذخیره ساز مرکزی موجب جامعیت بیشتر سیستم های دیده بانی ویدئویی در پروه های حساس ، مناطق دوردست و ایستگاه های سیار می گردد .

برای مثال در شرایطی که سیستمی دارای پهنای باند کافی شبکه برای ارسال جریان ویدئویی با بالاترین کیفیت نباشد . ذخیره ساز لبه ای و مرکزی

در بسیاری از موارد می توانند مکمل یکدیگر باشند . ذخیره ساز لبه ای می تواند موجبات بهبود تحلیل ویدئویی را فراهم آورد . جورج شولهمر معاون

مهندسی فروش شرکت PIVOT3 در این زمینه می گوید : ذخیره ساز لبه ای و مرکزی در بسیاری از موارد می توانند مکمل یکدیگر باشند .

ذخیره ساز لبه ای می تواند نقش یک ضربه گیر در اتصال دوربین را بازی کند . که در نبودش این اتصال غیر قابل اطمینان می بود . به عنوان نمونه

آبراهی را در نظر بگیرید که دوربین های در امتداد آن نصب شده اند . در این حالت وضعیت آب و هوایی دائما بر روی کیفیت ارتباط بین دوربین

و پردازنده تداخل ایجاد کرده و این جاست که ذخیره ساز لبه ای این اطمینان را می دهد که حتی با قطع ارتباط بی سیم ، تصاویر ضبط شده

در حین این اختلالات از دست نخواهد رفت . از ان جا که در اغلب موارد دوربین ها را تا جای ممکن در لبه های خارجی اماکن نصب می کنند .

(برای پوشش هر چه بیشتر نواحی مختلف ) کیفیت اتصال نیز افت می کند .
با اینکه ذخیره سازی ابری چندان برای کاربردهای عملیاتی حساس مناسب نیست . با این حال برخی دولت ها از ان به عنوان مکمل و بهبود دهنده

سیستم های دیده بانی فعلی خود استفاده می کنند. برای مثال فرودگاه بین المللی اصلی کشور تایوان مورد که در شهرستان تائویوان قرارداد

و به عنوان درگاه هوایی بین المللی تایوان مورد بهره برداری قرار می گیرد. نظارت بر رفت و امد خودرویی در جاده ها به کمک هوش مصنوعی

ابر پایه و چندین دوربین زمان -واقعی پلیس را قادر ساخته تا به شناسایی و رهگیری خودروهای مشکوک بپردازد . در همین راستا

MARKETSANDMARKETS گزارش می دهد . که بازارهای اصلی دیدبانی ویدئویی به عنوان یک خدمت در امور تجاری ، مراکز علمی ،

اماکن اقامتی ، مراکز صنعتی و زیرساخت هاست .

اماکن چند بخشی:

اماکن چند بخشی نیز از ان وی آر های پی سی - پایه ، ذخیره ساز های سرور _ پایه و ذخیره ساز های ابری بهره می برند .

مایک سیریکا معاون فروش وبازاریابی شرکت WAVESTOREUSA می گوید : استفاده از ان وی ارها برای شرکت هایی که از

نظر جغرافیایی متفرق هستند می تواند بسیار مهم باشد . تنها راهی که باعث شده است این شرکت ها همچنان سرپا بمانند

استفاده از شبکه های گسترده پیشرفته ( برای برطرف نمودن نیازهای تجاریشان )بوده است . بنابراین سیستم های امنیتی

و دیده بانی ویدئویی آن ها نیز قابلیت پیاده سازی بر روی این بستر شبکه ای را دارا هستند .
این دست از شرکت های چند بخشی می توانند بهره فراوانی از ذخیره ساز ابری ببرند چرا که ایشان را قادر می سازد در ان واحد

بر تمامی فروشگاه های وابسته خود نظارت داشته باشد همچنین در صورت بروز اشکالی در سیستم ، کارکنان بخش آی تی نیازی

به اتلاف وقت برای حضور فیزیکی و رفع مشکل مربوطه نخواهند داشت . به عنوان نمونه در کشور هایی چون مکزیکو انجام مسافرت های

کاری از یک محل کار به محل کار دیگر می تواند ساعت ها طول بکشد . نواحی پر جمعیت آمریکایی لاتین شاهد ازدحام سنگین خودروها بودها

که اثر نامطلوب خود را با ترافیک سنگین و طولانی و اجتناب نا پذیر بر امر بهره وری گذاشته است . ذخیره سازی به شیوه ابری می تواند

این بار را از دوش شرکت ها برداشته و به افزایش کلی بهره وری و بهینه سازی عملیاتی بیانجامد .

درخشش ذخیره سازی لبه ای و ابری در بخش اماکن اقامتی و شرکت های کوچک:

اماکن اقامتی و شرکت های کوچک نیز نیازهای امنیتی دارند . با این تفاوت که بودجه هایشان نیز محدود بوده و بدین سبب ممکن است

نیاز به روش های ذخیره سازی ساده تری نیز داشته باشند .
ممکن است ذخیره ساز لبه ای مورد استقبال مصارف اقامتی قرار گیرد . کالیوماکی می گوید: ذخیره ساز لبه ای ساده ترین راهکار دیده بانی

ویدئویی مقیاس پذیر را برای سیستم های کوچکی که دارای حداکثر 16 عدد دوربین هستند ارائه می دهد . در حال حاضر نیز کارت های

حافظه 64 تا 128 گیگابایتی بهینه ترین راهکار ذخیره سازی را برای سیستم هایی که تا 4 دوربین دارند . ارائه می دهد . برایان سانگ مدیر

اجرایی شرکت IDIS EUROPE می گوید : ما نوعا شاهد هستیم که شرکت های کوچک تر اقدام به استفاده از ذخیره ساز لبه ای به عنوان

راهکار ارزان قیمت نموده و این درحالی است که این روش در کاربردهای متوسط و بزرگ نیز به منظور خطاناپذیر کردن سیستم به کار گرفته می شود .

ذخیره سازی ابری راهکاری کامل برای شرکت های کوچک و فروشگاه های زنجیره ای است که در هر بخش به حداکثر 10 دوربین نیاز دارند .

به عنوان مثال برخی فروشندگان اقدام به معرفی راهکار های خدمات میزبانی می پردازند که امکاناتی برای بهبود عملیات تجارت و فروش ارائه می دهند .

امکاناتی چون جوایز خرید خودرویی ( که در آن بدون نیاز به راننده خودرو داده می شود ) ارسال روزانه کالا ، حفاظت از نقدینگی ، تایید میهمان

و دیگر خدامت متفرقه ای چون POS ، توزیع نیروی انسانیو رسیدگی به امور ارسال بسته ها از راه دور ، بنابراین این خدمات میزبانی چیزی بیش

از یک دیدبانی ابری است . و این یکی از ویژگی های مثبت آن است .
گزینه های ذخیره سازی که دربازار امروز وجود دارند انتخاب های بسیار بیشتری به کاربران نهایی داده است . ذخیره سازی از راه دور به شیوه ی

ابر در حال ارزان تر شدن و تجهیزات با قابلیت ذخیره سازی لبه ای نیز در حال هوشمدند تر شدن هستند .

 

با ظهور نمایشگرهای HD انتظارها برای داشتن تصاویر با کیفیت بالا از دوربین های نظارت تصویری بالا رفت .

گرچه دوربین های IP وHD-SDI کیفیت قابل قبولی ارائه می دهند . اما در صنعت دوربین های آنالوگ تلاشی

برای داشتن تصاویر با کیفیت تر صورت نمی گرفت . طی چند سال اخیر تلاش هایی برای بالابردن کیفیت تصاویر آنالوگ

صورت گرفته که به تکنولوژی 960H یا 700TVL معروف شده ، در ادامه ما به چگونگی عملکرد این سیستم و مقایسه آن با سیستم های دیگر می پردازیم.

960H چیست؟

حرف H به کلمه HORTIZONTAL (افقی) و 960 به تعداد پیکسل های افقی اشاره دارد .

و اندازه تصویر در این سیستم 960*480 پیکسل می باشد . از ان جایی که در سیستم های آنالوگ معمولا از معیار TVL برای مشخص نمودن

کیفیت تصاویر استفاده می شود باید گفت این سیستم تصاویری با کیفیت 650TVL در حالت رنگی و 700TVL در حالت سیاه سفید ارائه می دهد .

از همین رو این سیستم به عنوان 700TVL نیز شناخته می شود . اما باید توجه داشت که تمامی دوربین های 700TVL قادر به ارائه تصاویر 960H نیستند .

و برای اطمینان از این مورد باید به مشخصه دوربین توجه داشت . این تکنولوژی اولین بار توسط شرکت های تک ول و سونی ارائه شد که

در آن از CCD و 960H سونی به همراه DSP های سری EFFIO این شرکت استفاده شد . پس از آن شرکت های دیگری مانند سامسونگ

با چیپ های SV5 و پاناسونیک با چیپ های SD6 ورود خود به عرصه این سیستم ها را اعلام کردند . گرچه در اکثر دوربین های موجود در بازار از سیستم سونی استفاده می شود .

تفاوت 960H با سیستم قبلی:

برای درک بهتر تفاوت این سیستم با سیستم ها ی قبلی بهتر ابتدا به مقایسه کیفیت تصاویر ارائه شده توسط آ نها بپردازیم .

یکی از ابتدایی ترین سیستم های مورد استفاده در نظارت تصویری CIF بود که در آن امکان ذخیره سازی تصاویر با اندازه 360*240 پیکسل

با سرعت 30 فریم در ثانیه فراهم بود. CIF برای سال ها مورد استفاده در سیستم های نظارت تصویری بود و حتی هم اکنون نیز

در بسیاری از سیستم های خانگی ارزان قیمت که در پهنای باند ، انتقال تصاویر محدودیت دارند . و توجه به رزولوشن پایین ،

در تصاویر ضبط شده توسط سیستم های CIF تشخیص جزئیات امکان پذیر نیست . پس از ان VGA/2CIF و D1 معرفی شدند .

که از این بین D1 که به ان 4CIF نیز گفته می شود . با توجه به کیفیت تصویر 4 برابری نسبت به CIF مورد استقبال بیشتری قرار گرفت

و برای سال ها به عنوان بهترین سستم آنالوگ نمایش و ذخیره سازی تصاویر باقی ماند .
تمامی این سیستم ها از نسبت تصویر 4:3 استفاده می کردند . که تا قبل از ظهور نمایشگرهای HD مناسب به نظر می رسید.

اما 960H از نسبت تصویر 16:9 استفاده می کند که برای استفاده در نمایشگر های عیض بسیار مناسب است . تصاویر 960H نسبت

به 34% D1 بزرگتر هستند . این افزایش در اندازه تصاویر علاوه بر بهبود کیفیت و بالا بردن جزییات تصاویر مزایای دیگری نیز دارد.

زمان نمایش تصاویر D1 در مانیتور های عریض تصاویر به صورت کشیده در می آیند و اشیاء در اندازه واقعی خود دیده نمی شوند .

این مشکل با افزایش اندازه تصاویر در 960H حل شده و تصاویری با اندازه واقعی و با جزئیات بیشتر داریم .
باید توجه داشت که این افزایش اندازه به معنی داشتن زاویه دید بیشتر نیست . چون زاویه دید دوربین به اندازه لنز

و سنسور تصویر مورد استفاده در آن بستگی دارد . در اکثر دوربین ها از جمله دوربین های 960H یا D1 از سنسور 1/3 یا 1/4 استفاده می شود .

و اندازه لنز نیز بسته به نوع دوربین قابل تغییر است . از همین رو داشتن تصاویر عریض تر در دوربین های 960H به معنی داشتن زاویه دید

بیشتر نیست بلکه تعداد پیکسل های افقی تصویر بیشتر شده که باعث بهبود کیفیت تصویر و عریض شدن آن می شود .
گرچه با افزایش 34 درصدی کیفیت تصاویر در این سیستم فاصله زیادی با تصاویر با کیفیت دوربین های IP و HDSDI داریم . اما با توجه

به موارد استفاده سیستم های آنالوگ ، به سادگی بکارگیری و قیمت ارزانتر آن ها استقبال از این دوربین ها روز به روز در حال گسترش است .

همچنین در سیستم های IP ، HD-SDI از سنسور تصویر CMOS استفاده شده که در مقایسه با CCD در محیط های کم نور ضعیف تر عمل می کند .

سیستم 960H علاوه بر ارائه تصاویر مناسب در محیط های با نور کم WDR مناسبی نیز برخوردار است .

ارتقاء سیستم از D1 به 960H

برای ارتقاء سیستم نظارت تصویری از D1 یا CIF به 960H هیچ نیازی به تغییر کابل کشی نیست و می توان از کابل ها

و کانکتور های BNC موجود استفاده کرد . تنها کاریکه باید انجام دهید تعویض دوربین های قدیمی خود با دوربین های 960H می باشید .

بسیاری از کاربران در حال حاضر از دوربین های D1 استفاده می نمایند و از کیفیت آن ها رضایت دارند . ولی تمایل دارند که سیستم خود

را به 960H ارتقاء دهند ، اما به علت کمبود بودجه قادر به تغییر هم زمان تمامی سیستم نیستند . سیستم 960H این امکان را برای شما ایجاد می کند .

که با تغییر تدریجی سیستم از مزایای سیستم 960H بهره مند شوید . در ای موارد سه حالت ممکن است پیش بیاید .
1. از دوربین های 960H به همراه دی وی آر های CIF یا D1 استفاده کرد . در این صورت در خروجی دی وی آر تصاویر با همان کیفیت سابق ارائه خواهند شد .

اما می توان در آینده با استفاده از یک دی وی آر 960H یک سیستم 960H کامل داشت
2. از دوربین های معمولی به همراه دی وی آر 960H استفاده کرد . با این کار دی وی آر برای رساندن اندازه تصویر به 960H ،

اندازه تصاویر را در جهت عرضی افزایش می دهد . که باعث می شود تصاویر در خروجی تا حدی کشیده شوند . البته بسیاری

از افراد متوجه این تغییر در اندازه تصویر نمی شوند و می توان در آینده به مرور دوربین ها را با دوربین های 960 H تعویض کرد .
3. از ترکیبی از دوربین های D1 و 960H به همراه دی وی آر 960H استفاده کرد . به این ترتیب که در محیط هایی که نیاز به تصاویر

با کیفیت بهتر داریم دوربین های960H را جایگزین دوربین های قدیمی کنیم . با این کار تصاویر این دوربین ها را در خروجی

با کیفیت 960H خواهیم داشت . و تصاویر دوربین های قدیمی نیز مانند حالت قبلی خواهند بود .
ملاحظه می کنید که سیستم 960H سیستمی بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می توان آن را جایگزین سیستم های انالوگ فعلی کرد .

انتقال تصویر نیز همانند سیستم انالوگ باقی می ماند .
گرچه برای استفاده از سیستم HD-SDI نیز نیازی به تغییر در کابل کشی و کانکتور های BNC نمی باشد . اما باید توجه داشت که HD-SDI و 960H

دو سیستم کاملا متفاوت هستند . و تنها شباهت آن ها استفاده از کابل های کواکسیال و کانکتور های BNC است . سیستم HD-SDI یک

سیستم تصویری دیجیتال است که قادر به ارائه تصاویر با کیفیت 1080P است . اما برای به کار گیری آن شما علاوه بر خرید دوربین های HD-SDI باید

از DVR مخصوص این سیستم یا DVR ترکیبی که از هر دو نوع دوربین های انالوگ معمولی و HD-SDI پشتیبانی می کنند استفاده کنید چون دوربین های

HD-SDI قادر به کار کردن با دی وی آر های معمولی نیستند . همچنین در سیستم HD-SDI طول کابل مورد استفاده نمی تواند از 100 بیشتر باشد

و برای استفاده در مسافت های بیشتر باید از تقویت کننده های مخصوص در مسیر کابل استفاده نمود . به لحاظ قیمت نیز سیستم های HD-SDI گران تر هستند .

لذا مقایسه این دو سیستم با توجه به کیفیت تصاویر و کارکردهای متفاوت آن ها صحیح نمی باشد .
در نهایت اگر تصمیم ارتقاء سیستم خود به 960H را دارید ، توجه داشته باشید که در حال حاضر تولید کننده های بسیاری مدعی تولید دوربین های 960H هستند

درحالی که این چنین نیست و بسیاری سیستم های ارائه شده توسط آن ها قادر به ارائه تصاویر 960H نمی باشند .لذا لازم است در هنگام خرید

به مشخصه های دوربین توجه داشت و از تولید کنندگان معتبر خرید کرد .

این راهنمای گام به گام به شما کمک می کند تا برای سناریو های نظارتی و نیاز های کاربردی خود بهترین دوربین را انتخاب کنید .
نبود استاندارد های صنعتی و پیچیدگی موضوع باعث می شود بسیاری از مجریان نسبت به پیش شرط کلیدی هر پروژه ای بی توجهی کنند .

و این پیش شرط دانستن نیاز های کاربردی یا اهداف حقیقی نظارت تصویری آن پروزه است .
در این راهنما ، ما مدل تراکم پیکسل را ارائه می دهیم .مدلی که به شما این امکان را می دهد که نیاز های کاربردی سیستم خود

را با دوربین های نظارت تصویری ip جدید تطابق دهید.

رزولوشن مورد نیاز :
روش قدیمی تعیین رزولوشن مورد نیاز در یک سیستم مداربسته آنالوگ تعیین درصد اشغال صفحه نمایش توسط شئ مورد مشاهده بود .

اهداف نظارتی متفاوت نیازمند درصد اشغال متفاوتی هستند . برای مثال ، تشخیص حضور یک شخص در یک صحنه نیازمند اشغال 10%

از صحنه تحت کنترل توسط شخص می باشد . شناسایی یک فرد آشنا نیازمند 50 % و شناسایی کامل یک فرد نیازمند اشغال 120% صحنه و یا بیشتر است.

مثال هایی از مترو استکهلم که از یک دوربین تحت شبکه axis 225fd استفاده شده است . امروزه دوربین های تحت شبکه رنج گسترده ای

از رزولوشن های موجود را ارائه می دهند . استفاده از درصد تحت اشغال دیگر کاربرد ندارد .و اکنون از پیکسل ها برای تعیین رزولوشن

مورد نیاز استفاده می شوند . ضوابطی برای مواردی مانند پلاک خودروها وجود دارد . توصیه عمومی این است که برای خوانا بودن حروف

ارتفاع آن ها باید 115 پیکسل باشد . (تقریبا برابر 200 پیکسل بر متر)
مساله مهم دیگر این است که باید در زمان انتخاب رزولوشن دوربین ها نیازهای قانونی موجود رعایت گردد . تا بتوان در صورت نیاز از تصاویر

ضبط شده به عنوان یک مدرک قانونی در دادگاه استفاده کرد .

انتخاب دوربینی که رزولوشن مورد نیاز را پوشش می دهد:
رزولوشن تصویر ضبط شده به وسیله رزولوشن دوربین و اندازه صحنه تعیین می شود . برای مثال اگر شما از دوربینی که رزولوشن 4cif

(پیکسل 579*704) را ارائه می دهد استفاده کنید ، اگر رزلوشن خطی 500 پیکسل بر متر یا بیشتر باشد . شما می توانید

صحنه ای با عرض تقریبی 1/4 متر را پوشش دهید . شما باید دوربین و لنزی را انتخاب کنید که در فاصله دلخواه بین دوربین و

صحنه اجازه هماهنگی میدان دید با اندزه صحنه را بدهد .

حداکثر عرض صحنه حداکثر فاصله رزولوشن افقی فاصله کانونی مدل دوربین
m 2.5 m9 2592 pixel 8-8.2mm
axis

p1357

m 6.2 m6 1280 pixel 12-3.3mm
axis

p3354

12mm

m 8.3 m41 1920 pixel 51-1.5mm
axis

q1755

m 5.1 m50 736 pixel 119-3.3mm
axis

q6042-e

m.6.2 m67 1280 pixel
14.4

mm132

axis

q6044

جدول شماره 2: حداکثر فاصله برای شناسایی (رزولوشن خطی 500 پیکسل بر متر ، عرض صورت 80 پیکسل) برای برخی مدلهای دوربین اکسس

رزولوشن بالاتر دوربین ها یعنی تعداد دوربین کمتر و نمای کلی بهتر :
از آنجایی که حداکثر اندازه صحنه تحت پوشش با یک رزولوشن خاص تنها به رزولوشن دوربین بستگی دارد.

دوربین های با رزولوشن بالاتر توانایی پوشش محوطه بزرگتری را دارند . برای مثال ، اگر فضایی با عرض 7 متر

نیاز به 5 دوربین با رزولوشن 4cif داشته باشد . می توان انها را با دو دوربین با رزولوشن (1080*1920پیکسل)1080 HDTV تعویض کرد .

همچنین یک دوربین با رزولوشن بالاتر ، با پوشش یک صحنه بزرگتر با حفظ رزولوشن خطی مورد نیاز ، می تواند برای ارائه یک تصویر کلی بهتر شود .

عمق میدان دید :
هرچه عمق بیشتر باشد ، فضایی که افراد یا اشیاء در کانون دید قرار دارند بزرگتر است . با یک عمق میدان بزرگ شانس شما برای

شناسایی بیشتر می شود . عمق میدان با توجه به میزان باز شدن آیریس ، فاصله کانونی و فاصله تا دوربین مشخص می شود .
هرچه آیریس کمتر باز شود عمق میدان افزایش می یابد ، این بدان معناست که داشتن نور کافی در محیط می تواند به افزایش عمق

میدان دید کمک می کند . P-LRIS که در برخی دوربین های اکسس ارائه شده ، آیریس را برای داشتن بهترین عمق میدان در فضاهای با تنور متفاوت تنظیم می کند .
استفاده از فاصله کانونی کوتاهتر نیز عمق میدان دید را کاهش می دهد . استفاده از دوربین های با رزولوشن بالاتر علاوه بر تامین

رزولوشن مورد نیاز ، به شما اجازه می دهد تا با فاصله کانونی کمتر صحنه را پوشش دهید .

اعوجاج :
اکثر لنز ها باعث ایجاد اعوجاج معمولا به شکل منحنی است که به خاطر درشت نمایی کمتر لنز در اطراف میدان دید نسبت

به وسط تصویر ایجاد می شود . تاثیر آن این است که در مقایسه با یک تصویر بدون اعوجاج اشیاء موجود در کناره های تصویر ،

نزدیکتر به وسط تصویر به نظر می آیند . اشیا با اندازه یکسان زمانی که در کناره های تصویر قرار می گیرند . در مقایسه با زمانی

که در وسط تصویر قرار دارند پیکسل های کمتری را پوشش می دهند . و این بدان معناست که اشیاء موجود در کناره های میدان دید

باید به دوربین نزدیکتر باشند تا حداقل رزولوشن مورد نیاز را پوشش دهند .
تاثیر این نوع اعوجاج زمانی که فاصله کانونی کمتر باشد بیشتر خود را نشان می دهد و باعث می شود که لنز های واید برای شناسایی افراد مناسب نباشند .

نور:


نور تاثیر زیادی برای شناسایی افراد و یا اشیاء دارد . سایه ها ، صحنه های با کنتراست بالا و نور پشت صحنه زیاد شناسایی

و تشخیص را در مقایسه با زمانی که شرایط نوری مناسبی داریم مشکل تر می کنند . مثال های زیر نور خارجی مناسب را

با شرایط نوری دشوارتر مقایسه می کنند .
در فاصله بین 20-15 متری شما برای اطمینان از اینکه تصویر صورت 80 درصد پیکسل ها را پوشش دهد نیاز به یک لنز 50 میلی متری دارید .

هرچند تصاویر بالا نشان می دهند که حتی در این رزولوشن و با نور 100/150 لوکس که در راهرو یک شرکت یا یک ایستگاه مترو نوری معمول

به حساب می اید هم تضمینی برای شناسایی مطمئن وجود ندارد . امکاناتی نظیر WDR و سنسورهایی که در نور کم عملکرد خوبی دارند

می تواند کمک کند . اما بهترین نتایج زمانی بدست می آید که این امکانات با فراهم کردن نور بیشتر در محیط و قرار دادن دوربین در جایی

که نور پشت صحنه کمتری دارد ترکیب شوند .
در محیط های داخلی توجه به این نکته ضرورت دارد که جهت و میزان نور خورشید در طی روز تغییر می کند . هرچند شرایط بر روی نور

و بازتابش نور تاثیر می گذارند . برای مثال برف نور بازتابی را افزایش می دهد اما باران و جاده خیس بیشتر نور بازتابی را جذب می کند .

برای شناسایی صورت یک شخص داشتن نور یکسانی در حدود 500-300 لوکس در محیط توصیه می شود . و برای شناسایی پلاک یک خودرو 150 لوکس می تواند مناسب باشد .

نویز :
در نور کم سنسور دوربین ها میزان قابل توجهی نویز تولید می کند که می تواند بر روی تصویر تاثیر بگذارد . این می تواند شناسایی را

بسیار مشکل تر کند . همیشه بده بستانی بین نویز ، سرعت شاتر و عمق میدان در عر سطح نوری وجود دارد . در حالی که داشتن

یک محیط با نور مناسب تر به شما امکان می دهد که همه این موارد را بهبود ببخشید .

صحت رنگ :
رنگ همیشه یک فاکتور مهم برای شناسایی است برای اطمینان از صحت رنگ ها وایت بالانس دوربین باید طوری تنظیم شود که با دمای

رنگ منبع نوری مورد استفاده تطابق داشته باشد . در محیط های خارجی دمای رنگ در طول روز تغییر می کند ، پس به وایت بالانس اتوماتیک

نیاز داریم تا صحت رنگ ها حفظ شود . دوربین هایی که مطابق با استاندارد HDTV سازمان SMPTE (انجمن مهندسان تصاویر متحرک و تلویزیونی) هستند ،

موارد مرتبط با صحت رنگ را دقیقا رعایت می کنند .

محل قرارگیری دوربین:
در این تصویر ، نور از نظر میزان و جهت تاب مناسب است . دوربین در ارتفاعی که مردم عبور می کنند نصب شده و لنز فاصله کانونی و عمق میدان

مناسبی را ارائه می دهد . برای شناسایی موفق ، قرارگیری دوربین در محل مناسب بسیار مهم است . این مورد نه تنها برای جلوگیری از ایجاد

شرایط نوری نامناسب مهم است بلکه باعث می شود تصویر افراد یا اشیاء با زاویه مناسبی ضبط شود . برای مثال اگر دوربین ها در فاصله زیادی

از زمین قرار گیرند . انگار که از چشم یک پرنده دیده می شوند . و تصاویر افراد و اشیاء دچار اعوجاج می شوند و شناسایی آن ها سخت می شود .

دوربین باید کاملا ثابت باشد تا امکان تار شدن تصاویر در اثر تکان خوردن دوربین به حداقل برسد . این مورد برای دوربین های PTZ

دارای اهمیت خاصی است . زمانی که دوربین در حال چرخش ات ممکن است لرزش آن افزایش پیدا کند و کیفیت تصاویر کاهش یابد .
زمانی که دوربین بر روی یک تیرک بلند نصب شده و از لنز زوم با فاصله کانونی زیاد استفاده می شود . حفظ پایداری تصاویر مشکل خواهد بود .

چون حتی تکان های کوچک دوربین باعث ایجاد لرزش های بزرگ در تصاویر می شود .

حرکت :
در طراحی سیستم باید به حرکت توجه داشته باشید . برای اهداف شناسایی ، حدال فریم ریت معمول 5 تا 8 فریم در ثانیه است .

اهداف امنیتی شما ممکن است به فریم ریت بیشتری نیاز داشته باشند . یا شما نیاز به تصاویر واضح تری از یک سری اتفاقات داشته باشید .

اگر تصویر ضبط شده شامل اشیاء و افرادی باشد که از میدان دید دوربین با سرعت زیاد و یا خیلی نزدیک به دوربین عبور می کنند .

شما احتمالا فریم ریت را افزایش می دهید تا دوربین هیچ حرکتیرا از دست ندهد .
همچنین برای ضبط تصاویری واضح از حرکت سریع افراد و یا اشیاء شما باید از سرعت شاتر کوتاه تری استفاده کنید .

استفاده از دوربین هایی که از اسکن پروگرسیو پشتیبانی می کنند باعث از بین رفتن تاری تصویر اشیاء متحرک در صحنه های پیچیده می شود .

فشرده سازی:
فشرده سازی می تواند به طرز قابل توجهی بر روی کارایی تصاویر ضبط شده برای شناسایی و تشخیص تاثیر بگذارد.

درصد فشرده سازی بالا باعث ایجد تصاویر تار و از دست رفتن برخی پیکسل ها می شود که شناسایی را مشکل می کند .

اگر الگوریتم فشرده سازی دارای محدودیت در بیت ریت باشد . زمانی که حرکتی در جلوی دوربین انجام می شود فشرده سازی افزایش می یابد

در نتیجه باعث کاهش کیفیت تصاویر می شود . در سوی دیگر از بیت ریت متغیر استفاده کنیم درصد فشرده سازی یکسان باقی می ماند .

و در صورت انجام حرکتی در جلوی دوربین پهنای باند افزایش می یابد .

آزمایش :
برای اطمینان از اینکه به اهداف شناسایی و تشخیص خود دست یافته اید , یک آزمون کاربردی برای آزمایش دوربین های نصب شده

استفاده از یک فرد یا شئ در حال حرکت تحت شرایط حقیق است . در طول آزمون از سطوح نوری متفاوت استفاده کنید .

تصاویر ضبط شده را بازبینی کنید .برخی از مشکلات معمول که باید به آن توجه کنید در زیر آمده است .

1- محل نصب دوربین یا انتخاب لنز که ممکن است باعث نامفهوم بودن ویژگی های چهره شود.
2-تاری تصویر اشیاء در حال حرکت که بر اثر سرعت شاتر یا فریم ریت نا مناسب ایجاد شده است .
3-نویز بیش از حد در محیط های با نور کم
4-قرار گرفتن حروف یا اعداد مربوط به مشخصات دوربین در قسمت های مهم تصویر

عملکرد شمارنده پیکسل:
شمارنده پیکسل که در برخی دوربین های اکسس وجود دارد به شما این امکان را می دهد که یک مستطیل به دور

محل دلخواهی از تصویر بکشید . دوربین تعداد پیکسل های مستطیل را به راحتی از ارائه رزولوشن مورد نظر توسط دوربین اطمینان پیدا می کنید .

صفحه SKL:
تعداد زیادی صفحه آزمون وجود دارد که می توان آنها را در جلوی دوربین قرار داد و با کمک
آنها رزولوشن دوربین را آزمود . یکی از این صفحات ، صفحه SKL است . برای کالیبراسیون پیشرفته می توان از ابزار

ROTAKIN (مرد چرخان) استفاده کرد ، که حرکت اشیاء و تاری ایجاد شده در تصاویر را شبیه سازی می کند .

خلاصه :
قابلیت شناسایی و تشخیص افراد و اشیاء به چندین فاکتور بستگی دارد که مهمترین آنها عبارت اند از :
1-رزولوشن دوربین و اندازه صحنه
2-شرایط نوری
3- موقعیت دوربین
4-حرکت
5-فشرده سازی

اهداف امینتی شما تعیین می کنند که در تصاویر ضبط شده چه تعداد پیکسل باید توسط هدف مورد نظر اشغال شود .

بر طبق توصیه های قدیمی در صنعت دوربین مدار بسته ، یک صورت با عرض 16 سانتی متر باید حداقل 40 پیکسل را پوشش دهد .

در آخرین استاندارد اروپایی EN50132-7:2012 که توسط

CENELEC منتشر شده نیز به همین مقادیر اشاره شده است . هرچند اکسس برای شرایط خاص 80 پیکسل یا بیشتر را توصیه می کند .

برای پلاک خودروها توصیه می شود که حروف 15 پیکسل عمودی را پوشش دهند .توجه داشته باشید نیاز های قانونی تصاویر ویدئویی

که می تواند به عنوان مدرک قانونی مورد استفاده قرار بگیرد را نیز در نظر بگیرید .
برای یک رزولوشن خاص ، رزولوشن دوربین حداکثر اندازه صحنه تحت پوشش دوربین را تعیین می کند . هرچه پیکسل هایی که دوربین

پوشش می دهد بیشتر باشد ، صحنه تحت پوشش بزرگتر خواهد بود . عمق میدان دوربین از این جهت مهم است که اجازه شناسایی

در رنج گسترده تری را می دهد .
در شرایط نوری دشوار شناسایی امکان پذیر نیست ، حتی اگر رزولوشن مورد نیاز تامین شده باشد .امکاناتی مانند WDR و سنسورهای

حساس به نور به شناسایی بهتر کمک می کنند ، اما شما باید سعی کنید شرایط نوری را بهبود ببخشید و دوربین را در محلی نصب کنید

که نور پشت صحنه بیش از حد نباشد .
محل نصب دوربین برای ضبط تصاویر بدون اعوجاج مهم است ، نباید از نماهای بالای سر که شناسایی را مشکل می کند استفاده کرد .
به احتمال زیاد اهداف شما در حال حرکت هستند ، بنابراهداف امنیتی مورد نظرتان باید فریم ریت و سرعت شاتر مناسبی را انتخاب کنید .
به یاد داشته باشد برای اطمینان از اینکه سیستم نصب شده نیازهای امنیتی شما برآورده می کند یا خیر هیچ چیز جای آزمودن سیستم

در شرایط عملیاتی را نمی گیرد .تصاویر ضبط شده را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که در زمان فشرده سازی تحت تاثیر قرار نگرفته اند

و کیفیت تصاویر برای نیازهای شناسایی و تشخیصی شما مناسب است .

 

همان طور که جهان به هم پیوسته تر می شود . و سیستم های امنیتی موجبورند در محیطی مبتنی بر IP عمل کنند

ردپای همواره در حال گسترش بستر های باز ، که در تلاش برای رسیدن به قابلیت همکاری و دست یابی به کار نهادهای

سطح بالا مانند "انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه" می باشند . را ملاحظه می کنیم که نشان می دهد

در واقع دلیلی برای بهتر بودن سیستم های باز وجود ندارد . آیا هنوز جایگاهی فراتر از این ، احتمالا" برای کاربردهای

زیربنایی اختصاصی یا حیاتی ، برای یک مسیر اختصاصی تر وجود دارد ؟ آیا این دو به صورت متقابل انحصاری هستند یا آیا واقعا همه موضوع این است ؟

کانالهای باز:
از جان کروپلی تجلیل گر ارشد نظارت ویدئویی و خدمات امنیتی در شرکت آی اچ اس درباره جهت حرکتی که او حس می کندپرسیدیم ،

این که آیا بحث استانداردهای باز چیزی است که مدت ها پیش در حدود چهار یا پنج سال قبل مشخص شده باشد ، دست کم

جایی که به نرم افزار مدیریت ویدئویی مربوط است یا خیر ، کروپلی در پاسخ آشکار می سازد که : درواقع ما تحلیلی را تهیه می کردیم

که مخصوصا نگاهی به نرم افزار مدیریت ویدئویی داشت و این که چه تعداد کانال ویدئویی باز بودند ، چه تعداد اختصاصی بودند .

و چه تعداد از آن ها رایگان بودند ، اما این کار را در نهایت متوقف کردیم . چون که اساسا ، همه چیز در حال حرکت به سمت استانداردهای

باز بود و مشتریان ما تنها خواستار ارائه تصاویر نبودند . 

هنگامی که برای مشخص کردن وضعیت بازی تحت فشار قرار گرفت ، وقتی آی اچ اس در آخر این نوع تحلیل را برای به دست آوردن

یک گزارش هدایت کرد . کروپلی می گوید که تفکیک آماری در حقیقت بر برتری استاندارد های باز تاکید داشت ، با احتساب اندازه

زیاد همه کانال های فروخته شده ، 77 درصد ، و این که تنها کمتر از یک ششم اختصاصی بودند . 16 درصد ، کروپلی می گوید :

در حقیقت در سال 2010 ما پیش بینی می کنیم که یک نسبت همواره کاهشی از کانال ها ممکن است اختصاصی باشند

و وضعیت به طور عمده این گونه است . البته هنوز برخی از تامین کنندگان اختصاصی وجود دارند ولی عموما بیشتر شرکت ها

امروزه به سمت استانداردهای باز حرکت نموده اند .
از سود دیگر پیتر بیلستد مدیر فروش ناحیه خاورمیانه شرکت مایل استون سیستمز از مدافعین باز بودن بیشتر است .

بیلستدقطعا در جایگاه خوبی برای اظهار نظر درباره تاثیر گسترده بستر های باز برخوردار است . جایگاهی که مایلاستون را همان گونه

که نرم افزار XPROTECT نشان می دهد . در موقعیت یک رهبر جهانی در نرم افزار مدیریت ویدئویی مبتنی بر IP قرار داده است .

در حقیقت بیلستد اشاره می کند که او از ابتدای پیدایش نظارت ویدئویی مبتنی بر IP در اواخر دهه 1990 ،

در حال یادگیری این صنعت بود است . او می گوید : "در آن روزها ما را در عمل از عبارت بستر باز استفاده نمی کردیم ،

تا هنگامی که مایل استون شروع کرد به طرح کردن اساس پشتیبانی از آزادی انتخاب در دوربین ها برای کاربرانمان ،

حتی در آن هنگام درسال 2002 تنها حدود 5 تا 10 تولید کننده مختلف یودند که شروع به ساخت دوربین های میتنی بر IP کرده بودند .

ایده موجود این بود که شما می توانید در هر ناحیه بین بهترین اجناس هماهنگی ایجاد کرده و آن ها را با هم ترکیب نمایید .

بستر باز آزادی تصمیم گیری را تامین می کند . برای نمونه ، این که شما می خواهید نرم افزار مدیریت ویدئویی را بر روی

چه سخت افزاری اجرا کنید . شما به برندهای مشخصی محدود نیستید و می توانید هر برند شناخته شده ای را انتخاب کنید .

همین قضیه در مورد مدل های دوربین نیز برقرار است . و شما درانتخاب دوربینی که به بهترین شکل برای فعالیت مورد نظر مناسب است

از میان نزدیک به 3000 مدل دوربینی که نرم افزار XPORTECT متعلق به مایل استون از انها پشتیبانی می کند . آزاد هستید .

با مطرح کردن افکارش درباره وضعیت حاضر در نزدیک شدن به یک بستر باز در ناحیه خاورمیانه ف بیلستد گزارش می دهد که چیزها

در این جا سر به فلک کشیده است : مردم آزادی در انتخاب را دوست دارند ، که این بسیار مهم است ، و به طور قابل توجهی ،

ما به سخت افزار و دوربین بدبین هستیم . هم چنین این نکته وجود دارد که شما می توانید برای یک پروزه بدون هزینه های اضافی

غیر از خرید سخت افزار و نرم افزار ، چیزهایی را که در حال حاضر مجتمع شده اند بعدا" اضافه کنید . 

بیلستد همانند برخی از مفسرین دیگر تصدیق می کند که هنوز شرکت هایی هستند که راه حل های کلی را با عنوان یک فن آوری

که به تواناسازی تجارت می پردازد ، مطرح می کنند . بیلستد قطعا از دنبال کردن یک مسیر بستر باز خوشحال است : رویکرد باز

به ارائه خدامت به مایلاستون ادامه می دهد و ما به خاطر ان در این ناحیه به طور مداوم برنده سفارشات هستیم .

در جست و جوی استاندارد سازی :
هنگامی که از بستر های باز و استاندارد ها صحبت می کند تاثیر انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه ، نخستین پیشرو

در استانداردسازی عمومی برای محصولات امنیتی فیزیکی مبتنی بر IP باید مورد توجه قرار بگیرد.lمخصوصا که از بازیگران کلیدی مانند

سونی و بوش پشتیبانی می کند . پربجرکدال ، رئیس انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه ، معتقد است که رویکردهای بستر باز و

اختصاصی قطب هایی جداگانه هستند و او قطعا همه جزئیات این موضوع را تشریح می کند: شما می توانید بگویید که ایده اختصاصی

بودن شما را قادر می سازد تا مشتری را برای مزایای ناشی از منفعت های آینده تولید کننده قفل کنید . نه برای مزایای کاربران سیستم ها .

این جایی است که باز بودن به یک کاربر نهایی این قابلیت را می دهد تا آنچه را

که برای تجارتش بهتر است انتخاب کنید . نه آنچه را که برای تامین کننده بهتر است . 

از بجرکدال درباره باز بودن ارائه شده پرسیده شد و این که آیا نیاز به مجتمع سازی عناصر امنیتی از طریق ip ، انجمن رابط های ویدئویی

مبتنی بر شبکه را به پیش می برد . بجرکدال پاسخ می دهد که در حالت متعادل در ارتباط با قابلیتی که این امر برای مشتریان جهت انتخاب

از بین چندین فروشنده با توجه به مشخصات مورد نیازشان انتخاب کنند کار بیشتری باید انجام شود : برای مثال با پروفایل s ما یک تعداد زیادی

از محصولات ، حدود 2100 عدد ، سازگار می باشند ، ان وی آر ها ، دی وی آرها، دوربین های مبتنی بر ip و انکودر ها.
این همواره مسیری آسان برای چنین باز بودن در حال ارتقائی برای رسیدن به بخش های امنیتی نبوده است . و بجرکدال اشاره می کند

به بی میلی اولیه صنعت برای پشتیبانی فعال از باز بودن و قابلیت هم کاری: " در گذشته بازارهای همه جانبه بیشتر مرسوم بوده است

اما اکنون خوشبختانه ما پذیرش فراینده ای را در بهترین روندهای ایجاد شده می بینیم ، بسیار شبیه آنچه که صنعت it در 20 سال گذشته انجام داده است .
برای آینده بجرکدال می گوید : که انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه اعتقاد دارد که برای تمامی سیستم های امنیتی معقول است

که در نهایت یک رابط کاربری را به اشتراک گذارند . این بلند پروازی برای گسترش قابل توجه حوزه استاندارد سازی توسط یک آگهی

در تابستان از release candidate برای آنچه که پروفایل c نامیده می شود مورد تاکید قرار گرفت . از لحاظ ماهیت ، برطبق گفته انجمن

رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه ، پروفایل c به منظور آسان سازی قابلیت همکاری بین مشتریان و ابزارهای سیستم کنترل دسترسی فیزیکی

و سیستم های ویدئویی مبتنی بر شبکه می باشد .

بستر تخصیص داده شده :
شرکتی که در مباحث مربوط به رویکرد باز یا اختصاصی برای تلویزیون های مدار بسته مبتنی بر ip برجسته باشد dedicated micros است ،

همان طور که سلیم ایدریس ، مدیر منطقه ای شرکت در خاورمیانه تصدیق می کند . ما قطعا" از لحاظ راه حل هایمان که می تواند توسط

رابط های گرافیکی کاربر و بسترهای مختلف قابل دسترسی باشد باز هستیم ، صرف نظر از اینکه شما در حال صحبت درباره سیستمی

مبتنی بر سیستم عامل ویندوز یا سیستم عامل مک یا چیز دیگری می دهیم که ویژگی های اختصاصی پیشرو در صنعتی خاص را تامین کنیم .

مقایسه ای که من می توانم انجام بدهم مقایسه بین یک کامپیوتر ، که اساسا" یک بستر چند وظیفه ای می باشد . و یک ابزار اختصاصی مانند

کنسول های بازی که ایدریس موافق است که تعادل ظریفی وجود دارد که هنگام دسترسی نیازمند برهم زده شدن است . جایی که باز بودن

باید آغاز شده و بستر اختصاصی باید خاتمه یابد ، اما باور دارد که چیزهای زیادی باید برای dedicated micros گفته شود که با تاکید بر اختصاصی

بودن ادامه می دهد : ما احساس می کنیم که بستر متصل شده اختصاصی netyu ما برخی از مزایای کارآیی های بحرانی را برای کاربران نسبت

به بیشتر راه حل های مبتنی بر بستر های باز تامین می کند . که این موارد شامل رسیدگی کردن به هشدارها ، جریان سازی چند شکلی

برای ذخیره کردن ، و کد گذاری برای آسان سازی الزامات پهنای باند می باشد . " ایدریس به روشن سازی ویژگی های اضافه شده ادامه می دهد .

که از نگاه او می تواند به حفاظت از سیستم های امنیتی از خودشان در مقابل حملات خارجی در یک محیط مبتنی برip کمک کند :

به طور قابل ملاحظه ای با راه حل اختصاصی ما اطمینانی برای مصونیت در برابر حملات ویروسی وجود دارد و نیازی به روزرسانی

اجباری ویندوز نمی باشد چون که فن آوری اصلی ما مبتنی بر ویندوز نمی باشد . به علاوه با تلویزیون مبتنی بر ip بسته ، ما می توانیم

قابلیت قفل شدن بهبود یافته ای را همراه با تشخیص خودکار مستقیم و پیکر بندی ورودی ها ، ارائه دهیم .
از آن جا که به دست آوردن موافقت انجمن رابطه ای ویدئویی مبتنی بر شبکه مورد نظر است . سلیم باور دارد که این امر اهمیت بیش

از حد دادن و متمرکز شدن در بخش های بازار است جایی که تولید کنندگان بر روی دوربین ها تمرکز می کنند . نه ویژگی های سیستم ها :

حقیقت در واقع این است که انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه با وجود ادعاهای استدلال کنندگانش واقعا باز نیست چون که

محصولات باید مورد تایید قرار گیرند و تولید کنندگان باید برای انجام این کار هزینه پرداخت کنند . هرچند انجمن رابط های ویدئویی مبتنی

بر شبکه چیزی بیش از یک اساندارد ساده است . نسخه هایی چندگانه وجود دارد و این ها لزوما با هم هم کاری نمی کنند . " او تاکید

می کند که dedicated micros مطمئن است که مزایایی که می تواند با راه حل های نظارت ویدئویی متصل شده netyu ارائه دهد بسیار

مهم تر از چیزی است که تاییدیه انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه ممکن است ایجاد نماید . ایدریس می گوید : در واقع ، با عبور

از مسیر انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه ممکن است ایجاد نماید ، ایدریس می گوید : در واقع باعبور از مسیر انجمن رابط های

ویدئویی مبتنی بر شبکه به سادگی برخی از مزایای سیستم های اختصاصی کنار گذاشته می شوند که این امر راه حل های dedicated micros

را از سایر فروشندگان در بازار برجسته می سازد .

راه حل های مناسب :
داوید ایندو مدیر فن آوری و محصولات شرکت سینکتیک ، با ارائه دیدگاهش درباره استدلال های مطرح در زمینه سیستم های باز و اختصاصی ،

می گوید که به وضوح موضوع این نیست که یکی از این ها دیگری را حذف کند . در نهایت همه این ها به خواسته های شخصی مصرف کنندگان

بستگی دارد : جایی که استانداردهای باز برای اهدافی مناسب هستند ، و ما را قادر می سازند تا بهترین راه حل را در سینکتیک ایجاد کنیم ،

من آنها را انتخاب می کنم چون که آنها جایی که عناصر در معرض دید قرار گرفته یک ابزار مبتنی بر ip نمونه ممکن است به آدرس هایی تهدید آمیز شبکه شود .

موازنه صحیح:


جان دیویس ، مدیر عامل شرکت tdsi ، که از پیش تازان راه حل های کنترل دسترسی مجتمع می باشد ، تصدیق می کند

که هنوز متاسفانه ، برخی تولیدکنندگان در بازار هستند که می خواهند مشتریان را به مالکیت خود در آورند و دارای سیستمی

اختصاصی به منظور قفل کردن مشتریان می باشند . خوشبختانه او می گوید که تعداد چنین فروشندگانی به سرعت رو به کاهش است .
با حرکت رو به جلو دیویس مشتاق است که تاکید کند ، همراه با اشاره ای که توسط سینکتیک شد ، داوید ایندو ، هنگامی که

ما درباره باز بودن صحبت می کنیم ، این درحقیقت همه موضوع است و باید به انچه که مشتری می خواهد یکی شود : بنابر این

شما ممکن است برای مثال در حال استفاده از پروتکل های استاندارد برای سیستم ها به منظور صحبت با یکدیگر باشید اما شاید

نخواهید کاملا باز باشید . ازجنبه پایگاه داده ،یا جنبه ارتباطی در میان سیستم های کنترل دسترسی ما حقیقتا" نمی خواهیم پروتکل

ارتباطی را باز کنیم و آن را منتشر کنیم چون که این کار می تواند به طور بالقوه به برخی اجازه هک کردن سیستم را بدهد آن چه که

ما تامین می کنیم پیوند هایی در سیستم برای سایر قطعات سیستم امنیتی ، یا سیستم مدیریت ساختمان ، یا کنترل دسترسی

شبکه منطقی it ، به منظور تبادل فعال اطلاعات می باشد .
با توسعه دادن محصولاتی که tdsi ارائه می دهد که در بر گیرنده تلویزیون مداربسته می باشد ، دیویس تاکید می کند که نرم افزار مدیریت

ویدئویی عمومی vugarde 2 بر اساس معماری باز ساخته شده است :"در اصل ، این نرم افزار تنها با دوربین ها مبتنی بر ip ما کار نمی کند ،

بلکه با دوربین هایی از 85 تولید کننده دیگر نیز کار می کند . و ما همواره در حال افزودن مدل های جدید هستیم ، این حقیقت که این سیستم

الزامات انجمن رابط های ویدئویی مبتنی بر شبکه را بر آورده می سازد ، بازبودن لازم برای اتصال به چنین گستره گسترده ای از سیستم ها

و دوربین ها را تامین می کند . در واقع vugarde می تواند هم به عنوان یک راه حل تکی عمل کند . که تنها به مدیریت ویدئویی و دوربین ها می پردازد .

هم کاملا با سیستم های کنترل دسترسی مجتمع شود . 


هر وسیله متصل به شبکه که از پروتکل TCP/IP استفاده می کند . یک آدرس آی پی منحصر به فرد دارد .

درنسخه 4.0 آدرس آی پی از چهار گروه عدد که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند تشکیل می شود .

مثل 192.243.103.131 هر گروه یک بایت یا 8 بیت می باشد به عبارت دیگر آدرس IP چهار بایت

یا 32 بیت طول دارد از آن جا که هر گروه 8 بیت طول دارد لذا اعداد بین 5 تا 255 را می تواند به خود بگیرد .

بنابر این بزرگترین آدرس آی پی آدرس 255.255.255.255 است .

بخش های یک آدرس آی پی :

آدرس آی پی دو بخش دارد . یک بخش آدرس شبکه است در حالی که بخش دوم برای آدرس دهی به یک وسیله

درداخل همان شبکه استفاده می شود . آدرس آی پی را می توان شبیه آدرس پستی دانست .به طوری که :

آدرس شبکه : کد شهر (IP ZCODE)

آدرس دستگاه: خیابان یا صندوق پستی

تشخیص و شناسایی آدرس شبکه و تجهیزات در یک آدرس آی پی بستگی به رده بندی یا کلاس شبکه دارد .

کلاس A:

عدد اول برای تشخیص ادرس شبکه می باشد در حالی که سه عدد بعدی دستگاه را مشخص می کند

در این حالت دانه آدرس شبکه به صورت زیر است :

XXX.XXX.XXX.001 تا 127.XXX.XXX.XXX.

مثال: 81.234.10.156
تمام اعداد در این کلاس قبلا گفته شده است دولت و شرکت های اقتصادی و تجاری بزرگ از این دانه استفاده کرده اند .

کلاس B:
دو عدد اول آدرس شبکه را نشان می دهد در حالی که دو عدد بعدی یک دستگاه را روی شبکه نشان می دهد .

دانه آدرس: 128.001.XXX.XXX.تا 191.254.XXX.XXX.XXX

مثال: 144.56.234.101

این گروه به دانشگاه ها ، موسسات اقتصادی و تجاری و ISP ها تخصیص یافته است .

کلاس C:
در این کلاس سه عدد اول نشانگر آدرس شبکه است در حالی که رقم آخر نشانگر آدرس دستگاه است .

دانه آدرس از .192.000.001XXX تا.223.255.254XXX

مثال: 228.7.8.201

در این حالت حداکثر تعداد تجهیزاتی که می تواند به یک آدرس شبکه وصل شود 254 عدد می باشد .

لذا برای شبکه های کوچک مناسب است .

کمبود آدرس آی پی :
تعداد شبکه ها و دستگاه ها در سال اخیر طوری روبه گسترش بوده است که پیدا کردن آدرس آی پی یک معضل گردیده است .

بعضی پیشنهادها:

آدرس آی پی موقتی

یک راه غلبه بر این مشکل استفاده از آدرس آی پی به صورت موقتی برای دستگاهی است که می خواهید

به اینترنت وصل شود و بعد از آن دستگاه را قطع کردید از همان آدرس آی پی برای یک دستگاه دیگر استفاده کنید .

ISP ها از این روش استفاده می کنند .

نیاز به آدرس آی پی را کاهش دهید:

روتر که نقطه شروع شبکه است همواره یک آدرس آی پی ثابت دارد تمام دستگاه هایی که به این شبکه وصل هستند

از همین آدرس آی پی استفاده می کنند . روتر لیست آدرس تجهیزات کارت شبکه را دارد و از این آدرس برای ارتباط در داخل شبکه استفاده می کند .

آی پی نسخه 6.0

برای غلبه بحران کمبود آی پی نسخه 6.0 آن ارائه گردیده است . که دارای 6 گروه عدد است که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند .

به این ترتیب سایز آدرس 128 بیت می شود . در این نسخه آی پی 5 کلاس A تا E را داریم .

تعداد صفحات : 3

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد