در هنگام مقایسه کردن و یا اندازه گیری حساسیت نوری بین دوربین های آنالوگ و دیجیتال باید به برخی از موار توجه کرد . اولین تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال (عدد) است .

و در نحوه ی پردازش سیگنال به وسیله حسگر های این دوربین ها و اصطلاحات فنی نیز برخی تفاوت ها وجود دارد . معمولا سیگنال های ویدئویی آنالوگ بر حسب آی آر ( از 0 تا 100) و سیگنال های دیجیتال ( معمولا از 0 تا 255) تعریف می شوند . در هر دو مقیاس کمترین مقدار مربوط به رنگ سیاه ( پیکسل خالی) و بیشترین مقدار مربوط به رنگ سفید (پیکسل پر ) است . بین سیستم های ویدئویی پال و ان تی اس سی در برخی از مفاهیم تفاوت های جزئی وجود دارد . به عنوان نمونه در سیستم های ان تی اس سی معادل رنگ سیاه 7.5 آی آرای است . در صورتی که در سیستم پال رنگ سیاه معادل 0 آی آرای می باشد . زمانی که در مشخصات فنی  دوربین مدار بسته  عبارت 0.8 لوکس در 30 درصد آی آر اف به عنوان بازده دوربین در روشنایی کم قید می شود . به این معناست که در روشنایی محیطی 0.8 لوکس فقط 30 درصد از ولتاژ آنالوگ در خروجی بی ان سی دوربین آنالوگ قابل تشخیص است ، یعنی21 ولت یا 42 ، ولتاژ پیک تو پیک . هنگامی که با افزایش زمان نوردهی یا مدت زمان باز نگه داشته شدن روزنه دوربین نوردهی به لنز بیشتر شود . سطح سیگنال در هر دو گونه دوربین های آنالوگ و دیجیتال افزایش می یابد اگر طراح حداکثر زمان نوردهی را در نظر بگیرد و از بزرگترین روزنه استفاده کند و باز هم بخواهد تصویری را روشن تر داشته باشد . باید سیگنال ویدئویی را تقویت کند تقویت سیگنال ویدئویی به مفهوم تصویر روشن تر است ولی اغلب به دلیل تقویت هم زمان نویز و سیگنال ، این تصویر روشن تر نویز بیشتری دارد . مقایسه لوکس و آی آرای دوربین های انالوگ و دیجیتال در روشنایی کم ، برای مقایسه بازدهی آنها ضروری است . برای این کار پیشنهاد می شود دوربین ها را در کنار هم قرار داده و سپس خروجی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید .

دمای رنگ :

طیف های نوری تاثیرات متفاوتی بر کیفیت رنگی تصاویر دارند . نورهای مختلف نظیر نور خورشید و لامپ های رشته ای و ... را می توان بر اساس دمای رنگ - برحسب درجه کلوین - دسته بندی کرد . معیار دمای رنگ بر این اساس کار می کند که هر جسم گرمی از خود تشعشع رنگی دارد . اولین رنگی که از اجسام گرم تشعشع می شود رنگ قرمز است . با افزایش دمای اجسام رنگ آن به سمت آبی متمایل تر است . یعنی دمای رنگ قرمز از رنگ آبی پایین تر است -این مسئله کاملا بر عکس تعیین دمای آب سرد و گرم توسط این رنگ ها است . دمای رنگ نور خورشید در ابتدای صبح نزدیک به کمترین حد دمای رنگ ( رنگ های قرمز تر است ) و در طول روز دمای رنگ آن افزایش می یابد و در ظهر دمای رنگ نور خورشید در حدود 5500 کلوین ( نزدیک رنگ زرد ) می شود . در ضمن دمای لامپ رشته ای در حدود 3000 کلوین است . منابع روشنایی نظیر لامپ های مهتابی ، لامپ های بخار گازی نسبت به لامپ های رشته ای به مراتب دمای رنگ بالاتری دارند . این منابع روشنایی را نمی توان به وسیله معیار درجه کلوین به دقت توصیف کرد . و به همبن دلیل به جای آن از دمای رنگ برای این کار استفاده می شود .

صحنه ها به وسیله ی منابع روشنایی با رنگ های متفاوت روی رنگ تصاویر تاثیر گذاشته اند . سیستم بینایی انسان قادر است تغییر رنگ اجسام در این محیط ها را به صورت خودکار تشخیص دهد و با ایجاد توازن رنگی اجسام را با رنگ اصلی به بیننده نشان دهد . به این کار این سیستم بینایی پایداری رنگی می گویند . دوربین برای ایجاد پایداری رنگی باید با روشنایی محیط تطبیق پیدا کند . که به این فرآیند برقراری تعادل رنگ سفید گفته می شود و دوربین های پیشرفته ی امروزی مجهز به آن هستند . در این فرآیند با استفاده از یک صحنه شناخته شده معمولا خاکستری توازن رنگی تصویر به گونه ای تنظیم می شود که رنگ حاکستری و همه رنگ های دیگر در صحنه با سیستم بینایی سازگار شود . البته این تعادل رنگ سفید به صورت دستی یا از قبل تنظیم شده نیز قابل ایجاد است .

نور نامرئی :

با تغییز دمای منبع روشنایی طیف نور رنگی ( یا توزیع طیف نور ) تولیدی تغییر می کند . طیف رنگی در محدوه ی بین 3000 تا 10000 درجه کلوین هنوز در محدوده ی طیف نور مرئی قرار دارد . زمانی که دمای اجسام از این محدوده خارج می شود . تشعشع حرارتی آنها در طول موج های نامرئی اتفاق می افتد . نور مادون قرمز و فرابنفش که در خارج از محدوده نور مرئی قرار دارند توسط چشم قابل تشخیص و مشاهده نیستند . دوربین های حفاظتی دیجیتال تحت تاثیر این طیف نوری قرار نمی گیرند . اما دوربین های آنالوگ به نور فرابنفش حساس هستند . و برای حل این مشکل باید لنز به وسیله فیلتر یو -وی پوشیده شوند . اکثر حسگر دوربین ها برخی از نورهای نزدیک به طیف مادون قرمز را تشخیص می دهند . ( از 700 نانومتر تا حدود 1000 نانومتر ) اما در صورتی که چنین طیفی فیلتر نشوند . این طیف نوری باعث خراب شدن رنگ تصاویر به وسیله آن ، بین لنز و حسگر یک قطعه اپتیکی قرار داده می شود . تا فیلتر آی آر طیف نزدیک به نور مادون قرمز را فیلتر کند . و فقط طیف رنگی را تحویل حسگر دوربین دهد . در صورت عدم استفاده از فیلتر قطع کننده آی آر ، در دوربین های دیجیتال و شبکه می توان از این دوربین ها در شرایط کم نور و تاریکی محیط استفاده کرد . و تصاویر با کیفیتی تهیه نمود . عدم استفاده از از فیلتر آی آر باعث می شود حسگر دوربین از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز برای تولید تصاویر سیاه - سفید با کیفیت استفاده کند . معمولا دوربین هایی که قابلیت استفاده از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز را دارند . در مدل های شبانه روزی یا حساس به مادون قرمز استفاده می شوند . البته لازم به ذکر است چنین دوربین هایی برای تهیه تصاویر مادون قرمز حساس به گرما ساخته نشده اند . برای تهیه تصاویر مادون قرمز از دوربین های مادون قرمز مخصوصی استفاده می شود . که بتوانند طیف نور مادون قرمز ( گرما ) تشعشع شده از اجسام جان دار و بی جان را تشخیص بدهند و در تصاویر تولیدی انها اشیاء گرم تری نظیر انسان ها و حیوانات از پس زمینه سردشان به خوبی قابل تفکیک باشند . این دسته از دوربین ها برای مقاصد نظامی تولید می شوند . و به آنها دوربین حرارتی گفته می شود .