شرکت داهوا اولین دوربین مدار بسته تحت شبکه صنعتی خود را به نام  IPS-HF81200E 12 مگاپیکسل ارائه کرد و به تیم تولید کنندگان دوربین های 4K اضافه گردید .بنابر بررسی های اتحادیه جهانی مخابرات ITU مقدار رزولوشن اولترا اچ دی تصاوبر 25 یا 30هرتز را با نسبت 16 به 9 و رزولوشن 1260X 3840 پیکسل را در بر می گیرد .که این مقدار رزولوشن تا به امروز توسط چند شرکت نظارتی مانند IQINVISION,BOSCH,LILIN و اکسیس که از مهمترین های این عرصه هستند را فراهم سازد . دوربین مدار بسته HF81200E به سنسور 1/2.3 اینچی CMOS ساخته شده و رزولوشن 12مگاپیکسل 3000X400 پیکسل با نرخ فریم 15 فریم بر ثانیه که به صورت 4K و نرخ 30 فریم برثانیه است به برداشت تصاویر می پردازد . این دوربین مدار بسته تحت شبکه بهترین انتخاب برای نصب در اماکن نظامی معابر شهریو پارکینگ های بزرگ است در ضمن برای انتقال تصویر این دوربین مدار بسته شما به پهنای باندی معادل 8MBPS نیاز دارید . از شرکت داهوا با سابقه ی درخشانی که در زمینه ی دوربین مدار بسته دارد امکاناتی مانند تشخیص چهره , ضد مه بودن , تشخیص تغییر صحنه , و... استفاده شده در این دوربین مدار بسته دور از انتظار نیست .

نصب دوربین شبکه تا حدودی پیچیده تر از نصب دوربین های آنالوگ است با این حال یادگیری طریقه نصب آن زمان زیادی نمی خواهد. در این مقاله به صورت کوتاه و مختصر طریقه اتصال یک دوربین شبکه به کامپیوتر و گرفتن تصویر آن بر روی کامپیوتر اموزش داده شده است.

توجه داشته باشید که نکته اساسی در نصب دوربین های شبکه نه صرفا نصب آن بلکه عیب یابی سیستم شبکه است. عیب یابی در شبکه به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد.

به طور کلی دوربین های شبکه دارای نحوه عملکرد تا حدودی متفاوت نسبت به یکدیگر با توجه به برندشان هستند اما نحوه نصب آنها دارای اشتراکاتی است. در این مقاله سعی شده بیشتر به روش مشترک و کلی نصب دوربین های شبکه پرداخته شود.

1) اتصال تغذیه به دوربین: دوربین های شبکه معمولا دارای یک آداپتور به همراه دوربین هستند. برای تغذیه دوربین بهتر است از همان آداپتور و یا آداپتور مناسب دوربین استفاده کنید.

2) اتصال دوربین به کامپیوتر: برای اتصال دوربین به کامپیوتر باید از یک کابل عادی شبکه استفاده کنید. یک سر کابل باید به خروجی LAN دوربین متصل شده و سر دیگر به LAN کامپیوتر شما متصل شود. توجه داشته باشید که در صورتی که خروجی LAN کامپیوتر نمی تواند دوربین را به صورت POE تغذیه کند پس حتما باید تغذیه دوربین را به صورت مجزا به دوربین وصل کنید. (کابل LAN را میتوانید در اندازه های مختلف از مغازه های خدمات رایانه ای تهیه کنید)

3) قرائت IP دوربین: بر روی جعبه یا کاتالوگ دوربین می توانید آدرس IP و پسورد اولیه دوربین را پیدا کنید. این آدرس به صورت یک کد چهار سیلابی است (برای مثال 192.168.1.10). هر سیلاب بیش از 255 نخواهد بود.

4) تنظیم رنج IP کامپیوتر: همانطور که گفته شد هر آدرس IP دارای چهار سیلاب است. به سه سیلاب اول ادرس رنج IP گفته می شود. برای مثال در ادرس IP 192.168.1.15 رنج IP برابر 192.168.1خواهد بود. برای آنکه بتوانید دوربین را به کامپیوتر خود متصل کنید باید سه سیلاب اول ادرس IP خود را با سه سیلاب اول ادرس دوربین یکسان کنید یا در اصطلاح رنج IP کامپیوتر و دوربین را یکی کنید. توجه داشته باشید که رقم اخر ادرس باید حتما متفاوت باشد. بهتر است برای کامپیوتر رقم 1 را به عنوان رقم آخر انتخاب کنید. (برای یادگیری نحوه تغییر IP کامپیوتر به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

5) Ping کردن ادرس IP دوربین: Ping کردن به معنای چک کردن اتصال دو تجهیز به هم است. در صورتی که پینگ دوربین را نداشتید بهتر است رنج IP و اتصال سخت افزاری دوربین را مجدد چک کنید. (برای یادگیری نحوه پینگ IP به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

6) نصب نرم افزار دوربین: هر دوربین شبکه با توجه به برند خود دارای نرم افزار خاص خود است. این نرم افزارها معمولا تشابهات زیادی با هم دارند. برای پیدا کردن نرم افزار CMS دوربین به CD موجود در جعبه دوربین مراجعه کنید.

7) اضافه کردن دوربین به نرم افزار: پس از اتمام نصب نرم افزار به قسمت Search device یا add device در نرم افزار مراجعه کنید. در این قسمت پس از سرچ کردن تجهیزات متصل به کامپیوتر شما خواهید توانست دوربین خود را که با IP مشخص شده روی جعبه قابل شناسایی است پیدا کنید و آن را به نرم افزار اضافه کنید. پس از اضافه کردن دوربین به نرم افزار شما قادر خواهید بود تصاویر دوربین را در نرم افزار مشاهده کنید یا تنظیمات خود را روی دوربین انجام دهید.

در صورتی که در بخشی از نرم افزار نیاز به پسورد بود باید از پسورد موجود روی جعبه دوربین استفاده کنید.

در واقع این بخش برگرفته شده از سوالاتی است که اغلب کسانی که با نصب دوربین مدار بسته ، خرید دوربین مدار بسته و مواردی از این قبیل سر و کار دارند مواجه می شوند .

1- برای نصب دوربین مدار بسته چه نوع ولتاژی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

12-1 ولت مستقیم 220-2 ولت متناوب

2- منظور از پایه ی گردان چیست ؟

برای نصب دوربین مدار بسته اغلب از پایه گردان استفاده می شود زیرا این پایه ازاستقامت بالایی برخوردار است و می تواند وزن دوربین را تحمل نماید .

3- اصطلاحات پن و پنتید در دوربین مدار بسته به چه معناست ؟

به دوربین مدار بسته گردان 4 حالته پنتید و به دوربین مدار بسته گردان 2 حالته پن گفته می شود .

4- کاور در دوربین مدار بسته چه کارایی دارد ؟

کاور در واقع نقش محافظت کننده از دوربین مدار بسته را انجام می دهد .

5- چند نوع پایه برای دوربین مدار بسته استفاده می شود ؟

1 ثابت 2 مفصلی 3 گردان که در انواع داخلی و خارجی موجود است .

6- دوربین ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

فیبری ، صنعتی ، نیمه صنعتی ، پین هل ، دید در شب ، سپید دام

7- چند نوع کاور برای دوربین مدار بسته استفاده می شود ؟

الف ) کاور کوچک برای دوربین های کوچک و پین هل

ب) کاور متوسط برای دوربین های فیبری ، پین هل و نیمه صنعتی

ج) کاور بزرگ برای دوربین های صنعتی با لنز ثابت ، صنعتی با لنز زوم ، صنعتی با لنز ایریز

د) کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شوند .

8-تقسیم کننده چه تاثیری در نصب دروبین مدار بسته دارد ؟

با استفاده از تقسیم کننده می توانیم تصاویر مربوط به چند دوربین را بر روی یک مانیتور نشان دهیم .

9-چگونه کابل های تصویری سوئیچر را نصب می نماییم ؟

به تعداد دوربین ها کابل تصویری به ورودی تصویر سوئیچر متصل می نماییم یک کابل تصویر هم خروجی سوئیچر را به ورودی مبنیتور وصل می کنیم.

10- سیستم کواد به چه صورت عمل می نماید ؟

در این سیستم 1 یا 4 تصویر اول مانند سیستم سوئیچر تصاویر دوربین مدار بسته 1 تا 4 به ترتیب بر روی صفحه ی مانیتور ظاهر می شود و بعد از تصویر چهارم زمان را نشان می دهد .

11- سیستم های تقسیم کننده تصویری چند نوع اند ؟

کواد ها - مالتی پلکسرها - سوئیچرها

12- یک دوربین مدار بسته چند کابل خروجی دارد ؟

کابل کنترلی که سیم های مربوط به اسکنر مانند بالا-پایین و چپ - راست و تنظیم لنز می باشد . کابل تصویر که خروجی تصویر دوربین مدار بسته را به عهده دارد - کابل ولتاژ دوربین که ولتاژ از طریق آن تامین می گردد .

13- در سیستم سوئیچر زمان و تنظیم زمان نمایش به چه صورت نمایش داده می شود ؟

سرعت نمایش تصویر هر دوربین توسط یک ولوم کم و زیاد می شود و این زمان برای کل دوربین های مدار بسته یکسان است یعنی درجه ی سرعت برای تمامی دوربین ها ثابت است و امکان تنظیم برای هریک از دوربین های مدار بسته در سیستم سوئیچر وجود ندارد. .

14- در سیستم سوئیچر می توان از صدای دوربین ها را استفاده نمود ؟

تقریبا تمامی سوئیچر ها به غیر از کابل نمایش کابل صدا نیز دارند اگر یک کابل ورودی از صدا نیز داشته باشید می توانید صدا و تصویر را بر روی صفحه نمایش و بلندگو داشته باشید .

15- دی وی آر در نصب دوربین مدار بسته چه نقشی دارد ؟

یک دستگاه ذخیره سازی تصاویر دیجیتال است که سیستم های سوئیچر مالتی پلکسر و کواد را به صورت یکجا در خود دارد و می توان 2000 ساعت تصویر را به صورت فشرده ذخیره سازی نماید و از 1 یا 2 هارد با ظرفیت بسیار بالا جهت ذخیره سازی استفاده می نماید .

16- انتقال تصویر در دوربین مدار بسته به چه معناست ؟

اگر بخواهیم تصاویر دوربین مدار بسته را در مکان دیگری نیز مشاهده نماییم و در واقع فضای کنترل تصویریمان را عوض نماییم می توانیم از انتقال تصویر بر روی مانیتور دیگر و یا تلفن همراه استفاده نماییم .که این کار از طریق یک خط تلفن و یا کارت انتقال تصویر و ارسال پس ورد لازم انجام داد .

17- دوربین مدار بسته اسپید دام به چه معناست ؟

دوربین مدار بسته اسپید دام یکی از کامل ترین دوربین های مدار بسته رنگی با کی برد مخصوص به خود و لنز زوم است این دوربین مدار بسته به صورت گردان است . این دوربین بر روی سقف نصب می شود و تمامی برنامه ها از طریق کیبرد مخصوص و کوچک آن قابل اعمال است .

18- وضوح تصویر لنز ها و میدان دید به چه صورت تعریف شده است ؟

با ارتقاء اندازه ی لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود و تصاویر با جزئیات بیشتری خواهید داشت .

19- برای نصب دوربین مدار بسته از چه ولتازی باید استفاده نمود ؟

دوربین مدار بسته با ولتاز 220 را مستقیما به برق شهر متصل می نماییم و دوربین مدار بسته با ولتاژ 12 ولت را با یک منبع تغذیه که آمپراژ آن مناسب با دوربین باشد و تا 500 میلی آمپر است متصل می نماییم .

20- چگونه یک لنز مناسب برای دوربین مدار بسته انتخاب نماییم ؟

برای انتخاب یک لنز مناسب باید لنزی را انتخاب نماییم که با نوع دوربین مدار بسته مطابقت داشته باشد برای مثال برای دوربین های صنعتی از یک لنز ثابت و برای دوربین ای پین هل و فیبری از یک لنز اتوماتیک کوچک که روی خود دوربین نصب شده است مناسب است .

21- لنز های اتو ایریز و سایز های استاندارد آن چگونه است؟

لنز های اتو ایریز برای تنظیم شدت نور دوربین مدار بسته است و در مکان هایی که دارای شدت نور محیطی بالا هستند کاربرد دارد .

22-برای نصب دوربین مدار بسته بهترین کابل مورد استفاده چیست ؟

برای نصب دوربین مدار بسته بهترین کابل پیشنهاد شده کابل کواکسیال می باشد .

23-اگر برای پارکینگ منزل بخواهیم دوربین مدار بسته نصب نماییم از چه نوع دوربین مدار بسته ای باید استفاده نماییم ؟

برای پارکینگ و فضاهای باز از دوربین مدار بسته بالت استفاده نمایید .

24- میخواهم برای اتاق محل کارم دوربین مدار بسته نصب کنم از دوربین مخفی می توان استفاده کرد ؟

بله می توان از دوربین مدار بسته مخفی استفاده نمایید اما در صورتی که نصب دوربین مدار بسته در محل کار و اتاق شخصیتان امکان پذیر باشد .

25- دوربین مدار بسته با قیمت ارزان که در بازار موجود است از چه نوع کیفیتی برخوردار است?

دوربین مدار بسته بر اساس نیاز شما تعیین می گردد که از چه نوع رزولوشنی برخوردار باشد معمولا دوربین های موجود در بازار که از قیمت کمی برخوردارند از نوع چینی هستند که برای مصارف عادی و معمولی استفاده می شود .

عنوان نظر :

دوربین مدار بسته یا CCTV یکی از مهمترین اجزای سیستم نظارتی مدار بسته است و در این سیستم عمل گرفتن تصویر و فرستادن آن برای دستگاه دی وی آر یا دستگاه پخش بر عهده دوربین می باشد . دوربین های مدار بسته دارای تنوع بالایی می باشد و ابعاد و اشکال متفاوتی دارد به همین دلیل برای دوربین های مدار بسته دسته بندی های مختلفی در نظر گرفته شده است .
دسته بندی اول بر حسب سیستم دوربین مدار بسته می باشد که در قسمت های بعدی به توضیح مفصل آن می پردازیم .
دسته اول را دوربین مدار بسته آنالوگ تشکیل می دهد . در دوربین مدار بسته آنالوگ تصاویر گرفته شده توسط کابل کواکسیال به دستگاه ضبط یا پخش انتقال داده می شود و کیفیت تصویر دوربین های مدار بسته آنالوگ بر حسب پارامتری به نام TVL سنجیده می شود .
دسته دوم دوربین مدار بسته IP یا تحت شبکه نامیده می شود . در سیستم تحت شبکه یا IP تصاویری که توسط دوربین مدار بسته گرفته می شود به وسیله کابل شبکه کامپیوتری مانند کابل CAT5 به دستگاه ضبط دی وی آر یا دستگاه پخش تصویر منتقل می شود همچنین کیفیت تصویر این نوع دوربین ها با پیکسل تعیین می شود به عنوان مثال 1.3 مگاپیکسل .
دسته سوم مربوط می شود به دوربین مدار بسته HD-SDI . در دوربین های مدار بسته HD-SDI تصاویر یا کیفیت HD گرفته و به وسیله کابل کواکسیال منتقل می شود البته باید در نظر داشته باشید که دوربین مدار بسته HD-SDI برای ضبط تصاویر نیاز به کارت یا دستگاه DVR مخصوص به خود را دارد که قابلیت ضبط تصاویر به صورت HD را داشته باشد .
دسته های فوق دارای زیر گروه هایی هم هستند مانند دوربین مدار بسته دام که بیشتر برای مکان هایی که دارای سقف کوتاهی هستند مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهری کروی شکل دارد و دوربین مدار بسته اسپید دام و انواع دوربین مدار بسته بالت یا دید در شب و دوربین های مدار بسته صنعتی یا همان دوربین های صنعتی . هر کدام از این زیر گروه ها دارای ویژگی ها و کاربری های منحصر به فرد خود می باشد .

DVR   یا دستگاه های ضبط دیجیتال تصاویر ویدئویی به سادگی آنهایی که به عنوان مثال ۱۰ سال پیش استفاده می شدند، نیستند. این روزها حتی یک ضبط کننده ویدئویی ساده می تواند کارهایی بسیار بیشتر از فقط ضبط کردن تصاویر انجام دهد. در حقیقت یک ضبط کننده تصاویر دیجیتال مختصر شده ی یک سیستم کامپیوتری می باشد و اغلب آنها بر روی سیستم عملیاتی LINUX عمل می کنند. یک ضبط کننده دیجیتال تصاویر، تصاویر آنالوگ را از دوربین مدار بسته دریافت می کند و آنها را دیجیتالی کرده و به صورت الکترونیکی ذخیره می کند. رایج ترین وسیله برای ذخیره سازی یک داریو هارددیسک است همانطور که در بیشتر کامپیوتر های شخصی استفاده می شود. بیشتر ضبط کننده های تصاویر دیجیتال به همراه multiplexer تسهیم کننده و عملکرد رادار حرکتی ساخته می شوند.

 

دستگاه دی وی ار dvr دارای ویژگی های زیر است:

ضبط کردن تا حدود ۲۵ فریم در ثانیه به همراه امکان تنظیمات جهت تغییر دادن کیفیت  ضبط کردن تصاویر. هنگامی که کیفیت ضبط کردن بر روی یک وسیله ذخیره سازی یکسان کاهش می یابد، می توانید حجم بیشتری را بر روی آن وسیله ضبط کنید. به عنوان مثال بر روی هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایت با کیفیت بالای ضبط کردن تصویر، می توانید تا ۲ و نهایت ۳ هفته ضبط کردن را ادامه دهید در صورتی که در یک کیفیت پایین تر ضبط کردن می تواند تا یک ماه انجام گردد. ضبط کردن تصاویر می تواند بر مبنای ۲۴ ساعت بدون توقف ویا بر مبنای رادار حرکتی MOTION DETECTION، تنظیم گردد و یا بر اساس یک ساعت و یا تاریخ خاصی که بر روی سیستم برنامه ریزی می کنید، انجام شود.

دستگاه دی وی ار dvr این امکان را به هر دوربینی می دهد تا صداها را با یک میکروفون دارای حساسیت بالا ضبط کند. این میکروفون ها می توانند تا ۳۰ متر مربع را پوشش دهند.

Internet access دستیابی به اینترنت که موجب می شود تا نمایش زنده تصاویر (نظارت به طور مستقیم و زنده) را در هر مکانی با استفاده از اتصال به اینترنت در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید تنظیمات لازم را از راه دور کنترل کنید و یا تغییر دهید و نیز حجم ویدئویی مورد نظر خود را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

Advanced search جستجوی پیشرفته بر اساس زمان و یا بر اساس رادار حرکتی. بیشتر ضبط کننده های پیشرفته گراف ردیابی را نشان می دهند و بنابراین شما می توانید دانسیته حرکت را در سرتاسر روز مشاهده کنید.

Back up local & remote پشتیبان گیری تصاویر از راه دور و یا درمحل دی وی آر. در حالتی که شما نیاز دارید یک ویدئو به عنوان شاهد یا مدرک تهیه کنید، این امکان را در اختیار دارید تا ویدئویی که  مستقیماً بر روی کامپیوتر شما درحال ضبط شدن است را دانلود کنید تا آن را بر روی دیسک ضبط و یا بر روی فلش USB ثبت کنید.

MASKING. می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا در حین ضبط کردن تصاویر، بعضی مناطق مورد نظر را از دید دوربین پنهان کنید و یا از عملکرد ردیابی حرکتی برای نواحی معینی از میدان دید دوربین صرف نظر کنید تا بتوانید مناطقی را که می خواهید از کل منطقه تحت نظر دوربین حذف کنید.

User management امکان ایجاد سطوح ورودی access levels متفاوتی را بر روی سیستم شما فراهم می کند. برای مثال یک کاربر می تواند مدیریت اصلی administrator برای دستگاه دی وی ار dvr باشد در صورتی که کاربر دیگری می تواند تنها اجازه داشته باشد که تصاویر ضبط شده را مشاهده کند.

پیام هشدارهای مختلفی می توانند طوری تنظیم شوند که هنگامی که دوربین حرکتی motion را مشاهده می کند و یا قطع شدن عمل تصویر برداری video loss وجود داشته باشد، از طریق ایمیل به شما اطلاع دهند و یا آژیر صدا را به راه اندازند.

در مورد دوربین های گردان ptz، می توانید تنظیمات مربوط به موقعیت دوربین و زوم آن را مستقیماً از طریق دستگاه دی وی ار dvr با استفاده از ریموت کنترل و یا کنترل پنل internet access control panel انجام دهید.

در آموزش های قبلی به روش نصب دوربین مدار بسته اشاره کردیم .در این مطلب چکیده کلی از روش نصب دوربین مداربسته را برای شما قرار می دهیم.

ما دو نوع دوربین مدار بسته داریم :

1:دوربین مداربسته آنالوگ

2:دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

برای دو قسمت یک سری از وسیله ها یکسان هستند که فقط یک اشاره جزئی می کنیم

اول روش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ را توضیح می دهیم,برای راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ به تجهیزات زیر نیاز است:

1:کابل RG49 یا کابل کوآکسیال

2:فیش BNC

3:سیم برق

4:منبع تغذیه

5:دستگاه DVR

6:دوربین مداربسته آنالوگ

7:هارد دیسک

خوب اول از همه شما جای دوربین ها را مشخص کنید .وقتی جای دوربین ها مشخص شد به طور دقیق از اتاق یا محل قرار گیری DVR به هر دوربین را با متر اندازه گیری کنید و کابل کوآکسیال را به همان اندازه بریده و به پشت دوربین برسانید.بعد از اندازه زدن کابل سر دو طرف کابل را فیش BNC زده و به دوربین و دستگاه DVR متصل کنید.

حالا زمان رساندن برق یا منبع تغذیه به دوربین است ,این کار با در نظر گرفتن محیط پرژه باید انجام شود وسعی کنید در رساندن سیم منبع تغذیه به دوربین فاصله را هر چه می توانید کوتاه تر انتخاب کنید.

خوب برای دوربین های مداربسته تحت شبکه به وسایل زیر احتیاج داریم:

1:کابل شبکه cate6

2:سوکت RG45

3:منبع تغذیه

4:دستگاه NVR

5:دوربین تحت شبکه

6:هارد دیسک

7:سیم برق

همان طور که متوجه شدید برای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه به وسایل زیادی احتیاج نیست و با دوربین مداربسته آنالوگ فرق چندانی ندارد فقط سیم انقال تصویر و سوکت آن تغییر کرده است .

در دوربین های تحت شبکه یک بخش بسیار مهم در راه اندازی وجود دارد آن هم بخش تعیین و آدرس IP دادن به هر یک از دوربین ها است که با کمی تمرین و تجربه شما می توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

امنیت را با ما تجربه کنید 

اگه دنبال یه آرامش می گردی اگه میخوای یه خونه ی امن داشته باشی اگه دنبال یه جای مطمئن می گردی تا برای خونه یا محل کارت تجهیزات امنیتی نصب کنی 

حتما سری به این جا بزن  

شرکت ما با چندین سال سابقه در زمینه نصب دوربین مدار بسته و خرید و فروش  تجهیزات امنیتی توانسته امنیت را به خانه های شما هدیه دهد 

از سایت ما دیدن فرمایید .

www.i-cctv.ir 

ما به تمامی سوالات شما در زمینه نصب دوربین مدار بسته  و نحوه ی اجرای آن پاسخ می دهیم . 

امنیت شما بخشی از کار ماست .